Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRølvåg, Terje
dc.contributor.authorHoem, Oda Enger
dc.contributor.authorRøsholm, Vegard
dc.date.accessioned2016-09-12T14:01:01Z
dc.date.available2016-09-12T14:01:01Z
dc.date.created2016-06-17
dc.date.issued2016
dc.identifierntnudaim:15769
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2406361
dc.description.abstractNår en motor utstyres med lette racing-komponenter, slik som råder, stempel, ringer og bolter endres treghetsmomentet og motoren må rebalanseres. Det er foretatt en betydelig mengde forskning som omhandler motorbalansering og innvirkningen dette har på vibrasjoner, komfort og støy. Likevel er det uklart hvordan balansering påvirker motorens ytelse. Denne masteroppgaven tar for seg motorbalansering og hvordan dette påvirker friksjonsmomentet i veivlagrene. Relevant teori presenteres og en fysisk test og simuleringer utføres og diskuteres. En model for friksjonsmoment som tar hensyn til roterende ubalanse er presentert. Den fysiske testen ga intet entydig svar på hvordan motorbalansering påvirker friksjonsmomentet, men simuleringene vertifiserte friksjonsmodellen.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectIngeniørvitenskap og IKT, Produktutvikling og materialer
dc.titleBalansering av motorer for maksimal ytelse
dc.typeMaster thesis
dc.source.pagenumber104


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel