• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for maskinteknikk og produksjon
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for maskinteknikk og produksjon
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Balansering av motorer for maksimal ytelse

Hoem, Oda Enger; Røsholm, Vegard
Master thesis
Thumbnail
View/Open
15769_FULLTEXT.pdf (7.108Mb)
15769_COVER.pdf (179.4Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2406361
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for maskinteknikk og produksjon [4307]
Abstract
Når en motor utstyres med lette racing-komponenter, slik som råder, stempel, ringer og bolter endres treghetsmomentet og motoren må rebalanseres. Det er foretatt en betydelig mengde forskning som omhandler motorbalansering og innvirkningen dette har på vibrasjoner, komfort og støy. Likevel er det uklart hvordan balansering påvirker motorens ytelse. Denne masteroppgaven tar for seg motorbalansering og hvordan dette påvirker friksjonsmomentet i veivlagrene. Relevant teori presenteres og en fysisk test og simuleringer utføres og diskuteres. En model for friksjonsmoment som tar hensyn til roterende ubalanse er presentert. Den fysiske testen ga intet entydig svar på hvordan motorbalansering påvirker friksjonsmomentet, men simuleringene vertifiserte friksjonsmodellen.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit