Effektoppfølging av jernbaneinvesteringer
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2402568Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne rapporten omhandler effektoppfølging av jernbaneinvesteringer. Det er sett nærmere på organisering av jernbanen generelt, parametere som måler kvaliteten på jernbanedriften og en prosjektportefølje av forskjellige jernbanetiltak. Det er hovedsakelig tre indikatorer som er evaluert; reisetid, punktlighet og trafikkvolum, med størst fokus på punktlighet.
Effekten av jernbanetiltakene som er undersøkt er studert i ettertid, ex-post evalueringer, innenfor ett år etter at prosjektet ble ferdig. Sammenligningsgrunnlaget er hentet fra ett år før prosjektet ble ferdig, og effekten av prosjektet er målt som forandringene mellom forholdene før og forholdene etter. For å evaluere prosjektene er Jernbaneverkets punktlighetsrapporter og verktøy fra PRESIS-prosjektet fra SINTEF blitt brukt.
Analysene i denne rapporten viser at effekten av jernbanetiltak ofte er signifikante lokalt, men forsvinner når lengre avstander av toglinjen evalueres. Jernbanetekniske årsaker kan være en dempende årsak til at effekten like etter ferdigstillelse av prosjektet for hele banen ikke kommer tydelig frem. Eksempelvis kan redusert reisetid lokalt først komme hele banen til nytte når ruteplanen legges om. Prosjekter som øker trafikkvolumet lokalt forbedrer også kapasiteten på et større tverrsnitt av toglinjen og økningen i antall togbevegelser registreres for hele togbanen.
Punktlighet innebærer at et tog ankommer en stasjon i henhold til gjeldende rutetabell. I Norge blir punktligheten målt ved endestasjonen og er en av de viktigste kvalitetsindikatorene til jernbanetrafikken. Togframføringen er komplisert hvor mange faktorer inngår. Dette gjør at punktlighetsproblematikken er kompleks. Flere av de studerte jernbaneprosjektene resulterte i bedre punktlighet. Punktlighetsberegningene tar utgangspunkt i Jernbaneverkets rapporter og gjelder kun for hele togbaner så punktlighetstall for korte strekninger lokalt uteblir. Hvor mye punktlighetsforandringer skyldes det studerte jernbanetiltaket alene er vanskelig å fastsette og vil kreve mer gjennomgående arbeid. Det som kan observeres er at jernbaneinvesteringene ofte forbedrer punktligheten, øker kvaliteten på togavviklingen og legger til rette for arbeid og utvikling i fremtiden. Forslag til videre arbeid anbefaler å evaluere de samme prosjektene på et senere tidspunkt og ytterligere optimalisere analyseringsverktøyene fra PRESIS-prosjektet.