• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for maskinteknikk og produksjon
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for maskinteknikk og produksjon
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Effektoppfølging av jernbaneinvesteringer

Glestad, Kristoffer
Master thesis
Thumbnail
View/Open
15917_FULLTEXT.pdf (3.602Mb)
15917_COVER.pdf (179.3Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2402568
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for maskinteknikk og produksjon [4334]
Abstract
Denne rapporten omhandler effektoppfølging av jernbaneinvesteringer. Det er sett nærmere på organisering av jernbanen generelt, parametere som måler kvaliteten på jernbanedriften og en prosjektportefølje av forskjellige jernbanetiltak. Det er hovedsakelig tre indikatorer som er evaluert; reisetid, punktlighet og trafikkvolum, med størst fokus på punktlighet.

Effekten av jernbanetiltakene som er undersøkt er studert i ettertid, ex-post evalueringer, innenfor ett år etter at prosjektet ble ferdig. Sammenligningsgrunnlaget er hentet fra ett år før prosjektet ble ferdig, og effekten av prosjektet er målt som forandringene mellom forholdene før og forholdene etter. For å evaluere prosjektene er Jernbaneverkets punktlighetsrapporter og verktøy fra PRESIS-prosjektet fra SINTEF blitt brukt.

Analysene i denne rapporten viser at effekten av jernbanetiltak ofte er signifikante lokalt, men forsvinner når lengre avstander av toglinjen evalueres. Jernbanetekniske årsaker kan være en dempende årsak til at effekten like etter ferdigstillelse av prosjektet for hele banen ikke kommer tydelig frem. Eksempelvis kan redusert reisetid lokalt først komme hele banen til nytte når ruteplanen legges om. Prosjekter som øker trafikkvolumet lokalt forbedrer også kapasiteten på et større tverrsnitt av toglinjen og økningen i antall togbevegelser registreres for hele togbanen.

Punktlighet innebærer at et tog ankommer en stasjon i henhold til gjeldende rutetabell. I Norge blir punktligheten målt ved endestasjonen og er en av de viktigste kvalitetsindikatorene til jernbanetrafikken. Togframføringen er komplisert hvor mange faktorer inngår. Dette gjør at punktlighetsproblematikken er kompleks. Flere av de studerte jernbaneprosjektene resulterte i bedre punktlighet. Punktlighetsberegningene tar utgangspunkt i Jernbaneverkets rapporter og gjelder kun for hele togbaner så punktlighetstall for korte strekninger lokalt uteblir. Hvor mye punktlighetsforandringer skyldes det studerte jernbanetiltaket alene er vanskelig å fastsette og vil kreve mer gjennomgående arbeid. Det som kan observeres er at jernbaneinvesteringene ofte forbedrer punktligheten, øker kvaliteten på togavviklingen og legger til rette for arbeid og utvikling i fremtiden. Forslag til videre arbeid anbefaler å evaluere de samme prosjektene på et senere tidspunkt og ytterligere optimalisere analyseringsverktøyene fra PRESIS-prosjektet.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit