Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRydland, Terje
dc.contributor.authorSandvei, Sturla
dc.date.accessioned2017-03-13T07:38:52Z
dc.date.accessioned2017-03-13T07:38:52Z
dc.date.available2017-03-13T07:38:52Z
dc.date.created2011-06-20
dc.date.issued2011
dc.identifierntnudaim:5876
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2400597
dc.description.abstractMobiltelefoner er idag allemannseie og de mer avanserte smarttelefonene tar over stadig større deler av markedet gjennom populære modeller som iPhone og forskjellige Android-telefoner. Samtidig ser vi at bruk av IKT i skolen har stort fokus bl.a. gjennom læreplaner og i lærebøker. Tradisjonelle datamaskiner er for en stor del erstattet med bærbare maskiner i dagens skole. En naturlig videreutvikling vil være at smarttelefoner tar over deler av oppgavene de bærbare maskinene har i dag. Dette prosjektet undersøker muligheten for å bruke smarttelefoner på en helt ny måte som pedagogisk verktøy i skolen ved spesifikt å se på om de innebygde bevegelsesensorene i iPhone kan brukes sammen med passende applikasjoner i fysikkfaget. Prosjektet er tredelt der vi først foretar en empirisk undersøkelse gjennom intervju med 4 fysikklærere. Her kartlegger vi hva de benytter av IKT-verktøy i det pedagogiske arbeidet. Samtidig diskuterer vi konkrete forsøk i fysikkfaget som kan være egnet til realisering gjennom en skreddersydd iPhone-applikasjon. I prosjektets andre del vurderer vi flere mulige fysikkforsøk hvor vi til slutt velger å implementere det kjente heisforsøket. Programvare-utviklingen hvor vi benytter vannfallmetoden tar frem en prototype av iPhone-applikasjonen HeisApp. I tredje og siste del av prosjektet demonstrerer vi HeisApp for lærerne som gir en evaluering av applikasjonen i form av en spørreundersøkelse. Gjennom tilbakemeldinger fra fysikklærerne kan vi konkludere med at HeisApp er en suksess ved at den dekker de krav og forventningene som er satt. Den er enkel og intuitiv å bruke og understøtter et eksisterende forsøk i faget på en god måte med enkle hjelpemidler og nøyaktige resultater. Lærerne i undersøkelsen ville benyttet HeisApp i sin undervisning dersom den var tilgjengelig. Vi viser i dette prosjektet at skreddersydde applikasjoner til smarttelefon kan brukes som et nyskapende og effektivt verktøy i fysikkfaget. De viktigste effektene med en slik løsning er at eleven benytter sin egen smarttelefon som de alltid har med seg. Dette gir også god mulighet for å lage applikasjoner med høy grad av gjenkjenning for brukerne. Videre gir teknologien god kvalitet på måleresultatene og nøyaktig og god visualisering av måledata. Dette trekkes frem som kanskje det mest avgjørende momentet. Det er dessuten enkelt å dele og tilgjengeliggjøre måledata fra applikasjonen. Den demonstrerte positive effekten for fysikkfaget kan vi anta eksisterer også for andre fag i skolen. Dette må i så fall undersøkes gjennom videre forskning.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectDatateknologi, Program- og informasjonssystemer
dc.titleBruk av iPhone som pedagogisk verktøy i skolen - Innebygde bevegelsesensorer brukt i applikasjoner for fysikkfaget
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel