• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE)
  • Institutt for datateknologi og informatikk
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE)
  • Institutt for datateknologi og informatikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kartlegging av HiST studenters bruk av systemer for kommunikasjon og samhandling : En studie av Office 365 ved HiST

Bui, Minh Vu
Master thesis
View/Open
Bui_2016.pdf (Locked)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2395755
Date
2016-07-06
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for datateknologi og informatikk [3778]
Abstract
Denne oppgaven begynte høsten 2015 før HiST ble fusjonert med NTNU januar 2016. Da hadde alle

studenter ved HIST siden 2013, hatt tilgang på Microsoft Office 365, men mulighetene med Office 365 var

lite tatt i bruk.

Bakgrunnen for anskaffelsen var at ansatte ved HiST opplevde å ha problemer med å oppnå god digital

kommunikasjon med studentene.

Gjennom intervju med fagstab og drift, i tillegg til spørreundersøkelse til ulike studentgrupper, er status

for kontekst og studentenes bruk av Office 365 vinteren 2015/16 undersøkt.

Man startet med å kartlegge situasjonen med å avtale intervjuer med ansatte som hadde tilknytting til

Office 365. Intervjuguidene ble laget og tilpasset i henhold til informantenes rolle og bakgrunn. En

spørreundersøkelse ble laget til å undersøke bruken, erfaring og kunnskapen om Office 365 til studentene

på fire ulike fakulteter på HiST. Ut fra intervjuene og tidligere erfaringer har man laget modeller som

beskriver blant annet relasjoner mellom systemer og aktører. Og hvilke systemer studenter kan bruke til å

kommunisere med ansatte og egenskaper Office 365 har i forhold til andre systemer.

Arbeidet viser at studentene visste ikke hvilke systemer de burde bruke for å kommunisere med lærerne.

De fleste studentene visste at man hadde gratis tilgang til Office 365 på HiST, men mange foretrakk andre

lignende verktøy. Andelen av studentene som brukte Office 365 var svært liten. HiST har ikke lagt stor

innsats i å synliggjøre eller motivere til bruk av systemet.

Det er noen grep som HiST kan gjøre for å bedre situasjonen som den er i dag. Man kan fjerne et av

meldingssystemene eller ha klare retningslinjer på hvilket system man bruker ved ulike anledninger. Tilbud

om opplæring av å bruke Office 365 og at lærerne bidrar til å motivere studentene til å bruke Office 365,

gjør at man kan gå i riktig retning.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit