Brukeradopsjon som suksessfaktor ved innføring av IT-systemer : En casestudie
Abstract
Denne oppgaven undersøker hvilke faktorer som sikrer suksess ved innføring av IT-systemer
fra et konsulenthus til en kunde, med konseptet brukeradopsjon i fokus. Hensikten med studien
er å undersøke hvordan brukeradopsjon kan bidra til gevinstrealisering ved innføring av et ITsystem,
og hvilken rolle et konsulenthus spiller inn på kundens suksess. Oppgaven diskuterer
to sentrale temaer knyttet til problemstillingen: (1) Hvilke faktorer som er viktige for at brukere
tar i bruk et IT-system, og (2) hvordan et konsulenthus kan bidra til at en kunde lykkes med
innføring av et IT-system. I denne studien har ikke det tekniske ved IT-systemet vært i fokus,
men brukernes opplevelse og forståelse av prosessen, bruken og nytteverdien av IT-systemet.
Oppgaven har et mål om å beskrive og gi en forståelse for relevante aspekter ved forholdet
mellom brukerne og prosessen med innføringen av et IT-system i en liten bedrift. Gjennom en
casestudie er det gjennomført kvalitative, semistrukturerte dybdeintervjuer av ansatte både ved
et konsulenthus og ansatte hos en av deres kunder, for å få innsikt i to sider av et prosjekt.
Samtidig er det gjort observasjoner ved opphold hos de, og dokumentstudier av dokumenter
relatert til prosjektet for å få en bedre kontekstforståelse.
Funnene i studien viser at det er flere faktorer som påvirker suksess ved innføring av ITsystemer,
hvor kommunikasjon er et sentralt tema i alle faktorene. Denne oppgaven viser at det
viktig at det er en forståelse for at innføring av IT-systemer innebærer endring i
arbeidsprosesser og i brukernes arbeidshverdag, og dette må tas på alvor av ledelsen for å unngå
unødig støy og motstand for et nytt IT-system. For at en bedrift skal oppnå suksess med
innføring av et IT-system må brukerne inkluderes i høy grad, gjennom hele prosjektet og i
utviklingen av systemet. Dette for å sikre at IT-systemet dekker de rette behovene, gir
nytteverdi og at brukerne opplever eierskap til systemet fordi de har blitt inkludert i prosessen.
Opplæring er essensielt for å sikre at brukerne kan bruke det nye IT-systemet og for å dra ut
størst mulig nytteverdi, samt at opplæring minsker risikoen for vegring og motstand mot å
bruke det nye IT-systemet. God samhandling mellom kunden og konsulenthuset er viktig, hvor
tillit, evnen til å snakke godt sammen og kjemi spiller inn på prosjektets suksess, og en
innstilling om at dette gjør vi bra sammen. Studien viser at konsulenthuset sin rolle er viktig
for å oppnå en god gjennomføring og sikre at IT-systemet blir best mulig. De bidrar med
kunnskap på teknologien og hva som er mulig å realisere og styrer løsningen mot hva som vil
være til det beste for bedriften og brukerne i forhold til behovene, samt kunnskapen om hva
prosessen med å innføre IT-systemer innebærer for brukerne. Videre er en god plan for videre
utnyttelse av systemet og gevinster viktig for å holde systemet levende og oppnå videre bruk
av systemet.