Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLundberg, Gunhild Marie
dc.date.accessioned2016-07-06T07:17:55Z
dc.date.available2016-07-06T07:17:55Z
dc.date.issued2016-07-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2395726
dc.description.abstractUndervisning på campus og over nett blir stadig mer likt, og teamarbeid er vanlig å se i begge undervisningsformene. Men det er også forskjeller: nettbasert undervisning krever større fleksibilitet, og man må være mer motivert for å gjennomføre et fag over nett enn på campus. Mestringstro (Self-Efficacy) påvirker hvor motivert studentene er og kvalitet på oppgavene de gjennomfører. Mestringstro kan dermed påvirke akademiske prestasjoner hos studentene. Transaksjonsavstanden indikerer hvor god dialogen mellom partene i faget er. Oppgaven kombinerer disse to temaene gjennom en casestudie av det nettbaserte faget Teamarbeid ved et norsk universitet. Følgende problemstilling er valgt: «Hvordan kan faglærere legge til rette for nettbasert studentteamarbeid». For å avgrense studien ytterligere er tre forskningsspørsmål utarbeidet: 1. Hvilke sider ved faget Teamarbeid er studentene opptatt av? 2. Hvilken rolle har mestringstro i nettbasert studentteamarbeid? 3. Hvordan kan endringer i faget Teamarbeid påvirke nettstudentenes mestringstro? For å kunne svare på problemstillingen ble en kvalitativ undersøkelse gjennomført, med gruppeintervju og individuelle intervju av til sammen 13 studenter og tre faglærere. Resultatene av undersøkelsen viser at studentene i faget Teamarbeid er opptatt av oppstarten av teamet og de utfordringene som oppstår her. Mestringstroen påvirker studentenes skolehverdag i stor grad. Ved å gjennomføre enkelte endringer i faget Teamarbeid vil mestringstroen hos studentene økes ytterligere. Oppgaven presenterer et sett av anbefalinger om hvordan faglærere bør gjennomføre et nettbasert teamarbeidsfag for å øke den individuelle og kollektive mestringstroen, samt minke transaksjonsavstanden. Hovedmomentene fra anbefalingene innbefatter fire kriterier for teamsammensetning, oppstarts-Webinar og par-programmering over nett.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.titleNettbasert teamarbeid og betydningen av mestringstro : En anbefaling til faglærer fra et studentperspektivnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumberxii, 94 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel