Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTruong, Ha Vy
dc.contributor.authorHennum, Sindre
dc.date.accessioned2016-06-06T12:28:24Z
dc.date.available2016-06-06T12:28:24Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2391527
dc.description.abstractUtviklingen i størrelsen på containerskip har utviklet seg betraktelig i løpet av de siste 20 årene. Containertransporten har over en lengre periode vært preget av lave rater og rederiene har derfor søkt lønnsomhet gjennom stordriftsfordeler. For å utnytte disse stordriftsfordelene har skipene blitt så store som 19,500 TEU. Havnene har som følge av dette vært nødt til å tilpasse seg disse skipene, hvor vår oppgave i stor grad begrenser seg til Rotterdam og Antwerp havn, to ledende containhavner i Nord-Europa. Faktorer som har blitt nevnt i denne oppgaven er infrastruktur, hinterland, farled, omstillinger, konkurranse og effektivitet. For å besvare vår problemstilling har vi utformet en intervjuguide som har vært brukt i kontakt med tre forskjellige linjerederier som anløper de overnevnte havnene. Vi har i vår analysedel kommet fram til flere faktorer som påvirker europeiske havner sett i sammenheng med innføringen av ULCV. Havnene opplever et stort press på både infrastruktur og hinterland ved anløp av skipene. Det har derfor vært store investeringer mot disse områdene for å takle påkjenningen. Det har videre måtte innføres automatiske terminaler for å håndtere lasting og lossing av skipene på en effektiv måte. Oppgaven har blitt besvart på grunnlag av teori og informasjon innhentet i intervju.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectContainerskipnb_NO
dc.subjectInfrastrukturnb_NO
dc.subjectHinterlandnb_NO
dc.subjectULCVnb_NO
dc.subjectEuropeiske havnernb_NO
dc.titleULCV - en mulig utfordring for europeiske havnernb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Technology: 500::Marine technology: 580nb_NO
dc.source.pagenumber46nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel