dc.description.abstract | Utviklingen i størrelsen på containerskip har utviklet seg betraktelig i løpet av de siste 20 årene. Containertransporten har over en lengre periode vært preget av lave rater og rederiene har derfor søkt lønnsomhet gjennom stordriftsfordeler. For å utnytte disse stordriftsfordelene har skipene blitt så store som 19,500 TEU.
Havnene har som følge av dette vært nødt til å tilpasse seg disse skipene, hvor vår oppgave i stor grad begrenser seg til Rotterdam og Antwerp havn, to ledende containhavner i Nord-Europa. Faktorer som har blitt nevnt i denne oppgaven er infrastruktur, hinterland, farled, omstillinger, konkurranse og effektivitet.
For å besvare vår problemstilling har vi utformet en intervjuguide som har vært brukt i kontakt med tre forskjellige linjerederier som anløper de overnevnte havnene.
Vi har i vår analysedel kommet fram til flere faktorer som påvirker europeiske havner sett i sammenheng med innføringen av ULCV. Havnene opplever et stort press på både infrastruktur og hinterland ved anløp av skipene. Det har derfor vært store investeringer mot disse områdene for å takle påkjenningen. Det har videre måtte innføres automatiske terminaler for å håndtere lasting og lossing av skipene på en effektiv måte.
Oppgaven har blitt besvart på grunnlag av teori og informasjon innhentet i intervju. | nb_NO |