• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Omorganisering av Toll- og avgiftsetaten : reaksjoner på endring

Moldekleiv, Kari Christine
Master thesis
View/Open
Moldekleiv, Kari Christine (klausulert).pdf (Locked)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2391453
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap [1790]
Abstract
Bakgrunn

Denne oppgaven er et studie av de ansatte i Tollvesenet sine reaksjoner på den planlagte

og nye organisasjonsløsningen som følge av at Regjeringens i mars 2014 besluttet å

fornye og effektivisere skatte- og avgiftsforvaltningen. Den planlagte endringen medfører

at Tollvesenet skal konsentrere seg om grensekontrolloppgaver og vareførselsadministrasjon, mens ansvaret for skatter og avgifter skal overføres og samles i skatteetaten.

Formål

Oppgaven søker å belyse både hvilke reaksjoner og årsakene til de ansattes reaksjoner på den planlagte endringen. Videre søker oppgaven å belyse om det er sammenfallende

reaksjoner eller om det er variasjoner i reaksjoner mellom ulike grupper av ansatte i

etaten. Oppgaver søker også å forklare eventuelle sammenfall og variasjoner i

synspunkter og reaksjoner mellom ulike grupper av ansatte i etaten. Formålet med

prosjektet har vært å se om vi ved å sette de ansattes reaksjoner inn i ulike organisasjons og endringsteoretiske rammer kan få et bedre verktøy for å forstå endringer og reaksjoner

på disse.

Metode og materialet

Oppgaven bygger på kvaltativ metode. Hovedmaterialet består av analyse av skriflig

kildemateriale samt kvalitative intervjuer med ansatte i etaten.

Resultat

Synspunktene og reaksjonene som informantene gir uttrykk for tilsier at når det gjelder

måten endringen er innført på, så er det høy grad av sammenfall i synspunkter og

reaksjoner hos de ulike gruppene av ansatte i etaten. Når det gjelder selve ideen og

konseptet til den nye og planlagte organisasjonsløsningen, så er det derimot variasjoner i

synspunkter og reaksjoner mellom de ulike gruppene av ansatte i etaten. De kvalitative

intervjuene viser at oppfatningen av ideen og konseptet avhenger av om medarbeiderne

har bakgrunn fra tollskolen eller ikke. Det beskrives med andre ord forskjellige forhold

rundt de «interne» og de «eksterne» medarbeiderne i etaten.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit