Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGunnestad, Arve
dc.contributor.authorDalseng, Heidi
dc.date.accessioned2016-05-12T08:39:21Z
dc.date.available2016-05-12T08:39:21Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2389239
dc.description.abstractI Norge opplever mellom 6000 og 9000 barn hvert år at mor eller far settes i fengsel. Målet med denne studien har vært å få innsikt i hvilke utfordringer barn kan stilles overfor når far blir dømt til ubetinget fengsel, og hva som kan hjelpe barn og unge gjennom denne livssituasjonen. Tidligere forskning har avdekket at barn av innsatte er en risikoutsatt gruppe, med blant annet høyere forekomst av psykiske plager, lærevansker og atferdsvansker, samt økt risiko for utvikling av egen kriminalitet. I denne sammenheng vil fenomenet bli drøftet med referanse til barn og unges vilkår for læring og utvikling, som grunnlag for god tilpasning og muligheter for integrering i storsamfunnet. Studien tar utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvilke utfordringer møter barn av innsatte, og hva hjelper dem med å mestre denne livssituasjonen? I studien anvendes resiliens som tilnærming til fenomenet som skal undersøkes. Videre er studien er teoretisk forankret i teori om kriser og traumers innvirkning på unges vilkår for læring og utvikling, samt at modellen for krisepedagogikk legges til grunn for hvordan kriser og traumer kan omskapes til mulighet for vekst (Raundalen og Schultz, 2006). Teori om posttraumatisk vekst anvendes også som supplement til dette perspektivet. Traumebevisst omsorg peker på individets reaksjoner og behov forbundet med en risikofylt tilværelse, og Bronfenbrenners utviklingsøkologi (1979) muliggjør å integrere individ- og familieperspektivet med andre sider av den unges utviklingskontekst. Barn av innsatte en fenomenologisk-hermeneutisk studie, som har til hensikt å beskrive menneskelige erfaringer og fortolke disse (Malterud, 2003). Studiens datamateriale er konstruert gjennom kvalitative forskningsintervju. Disse har som mål å innhente intervjupersonenes beskrivelser av sin livsverden, nettopp med henblikk på fortolkning av de beskrevne fenomenene (Kvale, 2001). Det er gjennomført semistrukturerte intervjuer av tre unge mennesker som har eller har hatt en forelder i fengsel. Gjennom de tre kategoriene (a) Midlertidig tap av omsorgsperson, (b) emosjoner og (c) hjelp og støtte løftes intervjupersonenes opplevelser frem, og diskuteres i lys av prosjektets teoretiske forankring. De sentrale tendensene viser at denne livssituasjonen kan gi konsekvenser på mange områder i de unges liv, og at det offentlige hjelpeapparatet har mangelfulle rutiner for ivaretakelse av denne gruppen barn og unge. Midlertidig tap av omsorgsperson er en erfaring som kan rokke ved barnets grunnleggende opplevelse av verden som trygg og forutsigbar, samt at den unge også kan få økt praktisk ansvar og omsorgsoppgaver i hjemmet. Dette kan gå på bekostning av den unges mulighet til å ta valg basert på egne ønsker og behov. Videre kan manglende kongruens mellom indre og ytre tilpasning skape grobunn for senere plager, som vedvarende engstelse og manglende motivasjon og konsentrasjon i skolen. De unge blir også konfrontert med en rekke vanskelige følelser forbundet med foreldres straffegjennomføring, slik som frykt og bekymring, sorg, savn og skam. Skam synes å ha en særlig innvirkning på unges livsvilkår, blant annet fordi det synes å være en nær sammenheng mellom skam og sosial tilbaketrekning, som i sin tur bidrar til marginalisering. Et psykososialt miljø som legger til rette for autonomi, utvikling av mestringsstrategier, positive relasjoner og emosjonsregulering, samt kontakt under soning og stabilitet i en foranderlig hverdag er noen av de beskyttelsesfaktorene som synes å være relevante overfor indentifiserte risikofaktorer. Avslutningsvis pekes det på implikasjoner for videre forskning. Det er behov for mer kunnskap om barn av innsattes vilkår for læring og utvikling, som grunnlag for intervensjon og forebyggende arbeid. Det er også behov for undersøkelser rettet mot samarbeidsformer som muliggjør et koordinert og helhetlig tilbud for denne gruppen barn Videre kan det være fruktbart å undersøke hvilke forhold barn av innsatte har vært eksponert for tidligere i livet. Dette for å skape et mer nyansert bilde av hvorvidt økt forekomst av vansker kan tilskrives det midlertidige tapet på omsorgsperson eller forhold som inntraff før forelderen ble dømt til ubetinget fengsel.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleBarn av innsatte : en kvalitativ studie av pårørende barns vilkår for læring og utvikling når far dømmes til ubetinget fengselnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel