dc.description.abstract | Dette prosjektet har satt søkelys på hvilken bevissthet foreldre til blindfødte barn har når det gjelder utvikling av selvstendighet for barnet.
Studien tar utgangspunkt i en kvalitativ forskningstilnærming. Det vil si at datainnsamlingen har foregått ved hjelp av kvalitativt forskningsintervju. Utvalget av informanter har bestått av foreldre til blinde barn som er mellom 10 og 15 år.
Prosjektets resultater er presentert i fire kategorier.
Kategoriene er:
1. Kompenserende teknikker og tilrettelegging
2. Læringsmessige utfordringer
3. Tid
4. Mobilitet
Funnene viser at informantene har god bevissthet om kompenserende teknikker og tilrettelegginger som er nødvendig i en opplæringssituasjon for blinde barn. Funnene viser også noen utfordringer med selvstendighetsutviklingen. Dette viser seg ved at det er tendenser til at barna får mer hjelp enn nødvending i noen situasjoner. Barna har potensiale til å gjøre mer selv, men gjør det ikke på grunn av mangel på tid til å lære å være selvstendig. Mobilitetsopplæring er et område som blir beskrevet som utfordrende og viktig for å øke selvstendigheten. Samlet kan man si at foreldre har oppmerksomhet mot en bred forståelse av hva blinde barn har behov for, når de skal utvikle selvstendighet. Dette viser en kompleksitet i fagområdet. Det er vanskelig å omtale disse områdene som en frittstående del av opplæringen, men må betraktes som deler av en større helhet og tilnærming. | nb_NO |