dc.description.abstract | Denne kvalitative studien handler om tre tidligere elever ved en alternativ skole. Formålet
med denne undersøkelsen er å få frem tankene, refleksjonene og erfaringene om hvordan det
var for disse tre unge voksne å gå på en alternativ skole for ti år siden. Problemstillingen i
denne studien er følgende: Hvordan opplevde og vurderte tre tidligere elever sin skolegang
ved den alternative skolen? For å svare på problemstillingen gjennomførte jeg
semistrukturerte intervjuer av tre tidligere elever som hadde gått to år på den alternative
skolen for ti år siden.
På bakgrunn av analyse og tolkning av empirien hadde alle informantene positive opplevelser
som bidro til sosial, personlig og faglig utvikling. Jeg delte oppdagelsene i tre kategorier utfra
det de tidligere elevene vektla sine opplevelser ved den alternative skolen. I den første
kategorien som jeg kalte selvoppfatning fremhever informantene hvordan støtte, sosial
sammenligning, lærerkompetansen og læringsmiljøet hadde betydning. Den andre kategorien
omhandler skolelivskvaliteten og læringsmiljøet ved den alternative skolen. I denne kategorien
har informantene positive opplevelser av et lite, trygt og inkluderende læringsmiljø. Den
tredje kategorien tar utgangspunkt i et humanistisk læringsperspektiv som bidrar til
læringsutbytte for elevene. Informantenes opplevelse av læringsutbytte handler om faglig
utvikling gjennom kreative, tema og opplevelsesbaserte aktiviteter. Sosial og personlig
utvikling gjennom et aksepterende og likeverdig læringsmiljø med et humanistisk lærersyn. | nb_NO |