dc.description.abstract | Temaet for denne masteroppgaven er lærernes samarbeid i team. Jeg har gjennom
undersøkelsen søkt å finne svar på hvilke arbeidsoppgaver lærerne løser i fellesskap, og hva
som påvirker deres prioriteringer. Jeg har også undersøkt tettheten i samarbeidet. Det er
interessant å se om tettheten har betydning for den kollegiale læringen som skal foregå innad i
hver enkelt skole. Undersøkelsen tar utgangspunkt i fire lærere og to teamledere sine
opplevelser av teamsamarbeid. Dataene som fremkommer blir så drøftet opp mot teori om
rasjonaliteter og makt, og mot teori som tar for seg forutsetninger for å lære i fellesskap.
For å få frem bredde i samarbeidsoppgavene i teamet har jeg en valgt kvalitativ
tilnærming til undersøkelsen, med intervju som metode. Relativt omfattende intervju med
seks informanter har gitt meg god innsikt i temaet.
Analysen av intervjuene viser at lærerne i stor grad arbeider med koordinerende
aktivitet i teamet. Arbeidsoppgaver som ofte ikke krever reelt samarbeid. Oppgaver som har
potensiale til å fremme kollegial autonomi og læring foregår individuelt eller i selvvalgte
grupperinger i kollegiet. Sterk individuell autonomi ser ut til å fremdeles være kjennetegn på
lærernes arbeid. Jeg ser at team kan legitimere dette og bidra til konserverende og isolerende
praksis gjennom i liten grad prioritere diskusjoner og samarbeid som fører til individuell og
kollegial læring. Enkeltpersoner og ulike rasjonaliteter har betydning for hvilke oppgaver
lærerne på teamet samarbeider om, og hvordan samarbeidet foregår. I tillegg til de indre
maktrelasjonene, har ytre instansers påvirkning på hva lærerne samarbeider om i teamet.
Dette pålagte samarbeidet har dårlige vilkår dersom lærerne ikke ser at det vil ha nytt for
deres praksis. Samarbeid som lærerne selv tar initiativ til har derimot et annet utgangspunkt.
Å etterstrebe en kultur for åpenhet og nysgjerrighet, der uenighet er akseptert ser ut til å ha
gode vilkår for utviklende samarbeid. | nb_NO |