dc.contributor.author | Berg, Berit | |
dc.contributor.author | Kermit, Patrick Stefan | |
dc.date.accessioned | 2015-11-10T12:28:42Z | |
dc.date.accessioned | 2016-03-18T09:25:13Z | |
dc.date.available | 2015-11-10T12:28:42Z | |
dc.date.available | 2016-03-18T09:25:13Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | 38 p. NTNU Samfunnsforskning AS, 2015 | nb_NO |
dc.identifier.isbn | 978-82-7570-409-0 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2382465 | |
dc.description.abstract | I flere år har bibliotekene jobbet med å videreutvikle det de omtaler som flerkulturelle bibliotekstjenester. Med prosjektet «Leselyst, språk og IKT» har folkebibliotekene i de største byene tatt tjenestetilbudet et skritt videre. Prosjektarbeidsformen har bidratt til større bevissthet rundt egen praksis – på hva som fungerer, hvorfor det fungerer, og hva som skal til for å videreutvikle arbeidet. Å utvikle god praksis har vært et viktig stikkord. God praksis kan handle om alt fra å sette i gang en ny aktivitet til å utvikle bevisstheten om hvilke brukergrupper bibliotekene har. Det kan også handle om å nå ut med informasjon om hva biblioteket er. Dette er særlig viktig overfor grupper som ikke kjenner biblioteket fra eget hjemland.
Målsettingen med prosjektet har vært å bidra til at personer med minoritetsbakgrunn skal utvikle bedre
språkforståelse, få økt leselyst, få bedre digital kompetanse og gjennom dette bidra til økt deltakelse og
inkludering i samfunnet. Gjennom prosjektsamarbeidet har de fem folkebibliotekene utvekslet erfaringer og
inspirert hverandre til å prøve ut nye tiltak. Sammen med seg har bibliotekene hatt forskere som har fulgt prosjektet hele veien – stilt spørsmål, kommet med innspill og bidratt til refleksjon rundt egen praksis. Vi har kalt oss selv følgeforskere.
Følgeforskning er en evalueringsform der prosess og resultat blir sett i sammenheng og der forskerne er
dialogpartnere – ikke distanserte betraktere. Denne forskningsformen forutsetter et likeverdig samarbeid hvor forskeren er én blant flere aktører. Metoden egner seg godt i prosjekter hvor man følger en konkret endringsprosess, høster erfaringer underveis og tar nye erfaringer med videre i arbeidet. På denne måten blir forskningen en læringsprosess – ikke bare kunnskapsinnhenting. Mot slutten av prosjektet har forskernes rolle vært å skriftliggjøre erfaringer som er gjort gjennom prosjektperioden. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | NTNU Samfunnsforskning AS | nb_NO |
dc.relation.uri | http://samforsk.no/Sider/Publikasjoner/Prat,-les,-klikk.aspx | |
dc.title | Prat, les, klikk : Biblioteket som integreringsarena | nb_NO |
dc.type | Research report | nb_NO |
dc.date.updated | 2015-11-10T12:28:42Z | |
dc.identifier.cristin | 1239170 | |
dc.description.localcode | Forlagets publiserte versjon | nb_NO |