Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaugan, Jan Arvid
dc.contributor.authorBakken, Brit
dc.contributor.authorØvreeide, Linn
dc.date.accessioned2016-03-11T13:18:36Z
dc.date.available2016-03-11T13:18:36Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2382077
dc.description.abstractVårt fokus i oppgaven var å undersøke hvordan ledere i fremragende bedrifter ser på ledelse og hvordan de løser lederutfordringen som ligger i å bygge gode relasjoner og tillit til sine medarbeidere. Samtidig ønsket vi å finne ut hvordan de ser på bruken av skriftlig digital kommunikasjon. Hvordan de løser lederutfordringene som ligger i å bygge gode relasjoner og tillit til sine medarbeidere, samt hvordan de ser på bruken av skriftlig digital kommunikasjon i kommunikasjon med sine medarbeidere. Vi har benyttet oss av en samfunnsvitenskapelig metode, gjennom et kvalitativt studium. Den er behandlet i en fenomenologisk og hermeneutisk tradisjon. Studie er gjennomført ved hjelp av dybdeintervju av seks ledere. Informantene er valgt ut fra at deres bedrifter er topp ti i Great Place to Work undersøkelsen i 2014, at de har kontor i Bergen og i Trondheim, samt at de har vært ledere i mer enn to år. Alle bedriftene er kompetansebedrifter, som leverer konsulenthjelp ute hos kunder. Vår analyse av empirien viser at lederne har en relasjonsorientert lederstil. De står for et åpent og positivt menneskesyn. Lederne er opptatt av å bygge gode relasjoner til sine medarbeidere, gjennom å bygge tillit, gi frihet og ansvar til den enkelte. Relasjonskompeanse ser de på som en nødvendig kompetanse hos alle ansatte i bedriften. Dette hevder de er en nødvendig egenskap fordi både ledere og medarbeidere i bedriften jobber med kunderelasjoner. Alle bedriftene i undersøkelsen er konsulentbedrifter, der de ansatte jobber mye ute hos kunder. Lederne beskriver skriftlig digital kommunikasjon som et verktøy de ikke hadde klart seg uten i sin daglig ledelse. Den skriftlig digital kommunikasjon benyttes til å gi informasjon, svare på praktiske spørsmål etc. Den er asynkron og kan leses av mottaker når de har anledning og den gir dermed fleksibilitet. Videre viser empirien at skriftlig digital kommunikasjon ikke egner seg til personlig oppfølging av ansatte. Da møtes de ansikt til ansikt, slik at de kan se hverandre og fange opp den non-verbale kommunikasjonen. Våre funn støttes av tidligere forskning som peker på at relasjonsorientert ledelse, med fasilitering og coachende lederstil, er en god måte å lede kompetansemedarbeidere på. Det understrekes at medarbeidere med høy kompetanse ikke skal styres og dikteres, men ledes gjennom dialog, delegering og medbestemmelse. Utviklingen av digitale informasjons- og kommunikasjonskanaler har endret mye på hvordan man kommuniserer. I skriftlig digital kommunikasjon mister man mye av den rikdommen dialog ansikt til ansikt gir. Men skriftlig vi digital kommunikasjon gir mulighet til å gi beskjed til mange samtidig og er tidsbesparende. Den gjør avstanden mindre og gir større fleksibilitet. Våre funn konkluderer med at ledere i fremragende bedrifter klarer å omsette sin lederfilosofi til praktisk arbeid.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNU
dc.titleEn fremragende bedrift : en kvalitativt studie av seks ledere om ledelse gjennom skriftlig digital kommunikasjonnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282nb_NO
dc.source.pagenumber78nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel