Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAarsand, Liselott
dc.contributor.authorRamberg, Kaisa
dc.date.accessioned2016-03-10T08:27:15Z
dc.date.available2016-03-10T08:27:15Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2381939
dc.description.abstractDenne masteroppgavens formål er å få økt innsikt i nyutdannedes møte med arbeidslivet og baserer seg på følgende problemstilling: Hvordan opplever nyutdannede pedagogiske ledere å ta del i barnehagens praksiser? Det teoretiske rammeverket utgjøres av teori om utvikling av yrkesidentitet og læring som deltakelse i praksisfelleskap. Det empiriske materialet er basert på fem kvalitative intervjuer med pedagogiske ledere i ulike barnehager som nylig er ferdig utdannet. Ut fra informantenes beskrivelser fremkommer hovedtemaene som handler om opplevelsene av å gjøre seg kjent, åpen kommunikasjon og å forhandle om aksept. Å gjøre seg kjent innebærer både å skape gode relasjoner og å få hverdagens rutiner under huden. Det ser i sin tur ut til å ha betydning for hvordan informantene karakteriserer samarbeidet på avdelingen og det å mestre rollen som pedagogisk leder. Åpen kommunikasjon ser ut til å være avgjørende for hvorvidt informantene opplever at de er ressurser på arbeidsplassen, for å vokse som pedagogiske ledere og førskolelærere i samspill med tilbakemeldinger fra andre, samt at kommunikasjonen i praksisfelleskapet i seg selv utvikles. Å forhandle aksept utgjør informantenes opplevelser av prosessen med å få innpass i praksisfelleskapet og dynamikken mellom det å tilpasse seg den rådende praksis og å kjempe for sine egne pedagogiske grunnverdier. Noen har møtt mer motstand enn andre, og det er også ulikt hvorvidt det oppfattes som viktig å henholdsvis utfordre eller tilpasse seg rådende praksiser. Samlet sett innebærer dette at informantene ser ut til å ha valgt ulike baner inn i barnehagens praksis. For noen har det vært viktigere å vinne kamper som handler om å påvirke og endre den eksisterende praksis på avdelingen og barnehagen, mens andre har valgt det bort til for å kunne fokusere fullt ut på det å sette seg inn i rutiner og ansvarsoppgaver som en ny jobb innebærer. Det er også ulike mønster hva angår hvem informantene identifiserer seg med på arbeidsplassen og som de antyder har størst betydning for deres læring som nykommere. På bakgrunn av det har jeg foreslått at noen av de pedagogiske lederne er deltakere i ikke bare ett, men flere parallelle praksisfelleskap i barnehagen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNU
dc.titleNykommeres reise : pedagogiske lederes baner inn i barnehagens praksisernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282nb_NO
dc.source.pagenumber68nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel