Unges brukermedvirkning i Flipover-metoden - Dilemmaer ved maktutøvelse i barnevern
Doctoral thesis
View/ Open
Date
2016Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for psykologi [3143]
Abstract
Phd-studien omhandler unges medvirkning i en nettverkskontekst i barnevern, når en norskutviklet sosial nettverksmetode som kalles Flipover-metoden tas i bruk i problemløsning. Denne nettverkstilnærmingen tilrettelegger for unges medvirkning gjennom ulike metodiske steg. Det empiriske grunnlaget er intervjuer med utøvere og ungdom, og observasjon i nettverksmøter med ungdom, barnevern og sosialt nettverk. Studien belyser kritiske vilkår for unges brukermedvirkning i barnevern. Et sentralt fokus er hvordan utøvernes egen maktposisjon og innebygd makt i barnevern som institusjon, konstruerer samhandling med unge brukere. Medvirkningspraksis kan utvikles ut fra at de unge brukerne (eller foreldrene) viser vilje til samarbeid, og tilslutter seg samhandlingsformer i barnevern. Også ungdommens problemformat ut fra hvordan utøverne definerer det, i tillegg til lovverk og arbeidsrutiner i barnevern, påvirker hvordan brukermedvirkning utvikles. Avslutningsvis diskuteres fem dilemmaer ved unges brukermedvirkning i barnevern.