Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAasmyr, Tom-Erik
dc.date.accessioned2016-02-03T08:53:30Z
dc.date.available2016-02-03T08:53:30Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2375779
dc.description.abstractSammendrag: Denne masteroppgaven tar for seg elevenes erfaringer med læring, motivasjon og relasjoner i skolen. Regjeringen har spesielt fokus på frafallsproblematikken i videregående skole (vgs.). I den forbindelse har jeg utforsket om det kan finnes en sammenheng mellom frafallsproblematikken og det elevene erfarer i skolen. Ved å kartlegge hvilke forhold som påvirker motivasjonen deres for å lære, kan en samtidig peke på mulige årsaker som bidrar til frafall i videregående opplæring. Det har i denne masteroppgaven blitt jobbet ut fra problemstillingen: «Hvilke erfaringer fra skolen påvirker elevenes motivasjon for å lære?» Gjennom denne har jeg kartlagt hvordan deres minner fra grunnskolen og opplevelser i vgs. har påvirket skolehverdagen mens de går et Vg1 teknologisk utdanningsprogram. Datamaterialet er innhentet gjennom semistrukturert livsverdenintervju av fire elever på Vg1. Intervjuene ble tatt opp med lydopptaker, deretter transkribert og i analysekapitlet trådte disse erfaringene frem som sentrale: Mestring, undervisning, skolemiljø, relasjoner og motivasjon. Min studie antyder at hendelser i grunnskolen påvirker elevenes motivasjon og lærelyst. Avgjørende elementer viser seg å være deres relasjoner til lærere og medelever, skolemiljøet, oppfølging i forhold til lærevansker samt hvordan undervisningen ble praktisert gjennom praksis eller teori. Videre kan en se at respondentene foretrakk en praktisk tilnærming til lærestoffet fremfor teoriundervisning, samt at de hadde innholdsrike minner om hvordan undervisningen gjennom teori og praksis hadde innvirkning på deres motivasjon for å lære. En del respondenter forteller om lærevansker i grunnskolen og deler av vgs., noe som kan relateres til viktigheten av tidlig innsats og oppfølging i grunnskolen. Funnene i denne masteroppgaven kan være et bidrag til kunnskapsutviklingen rundt motivasjon for læring og frafall i videregående opplæring, men også i skolesystemet generelt.nb_NO
dc.description.abstractAbstract: This Master's thesis focuses on students' experiences with learning, motivation and relations in school. The Norwegian Government has a special focus on the problem of students dropping out of upper secondary school. Because of this, I have explored if there is a connection between the problem of students dropping out and what the students experience in school. By mapping different reasons that might influence their motivation to learn, it is also possible to find possible causes that contribute to students' decision to drop out of upper secondary school. In this Master's thesis my approach to the problem has been; «Which experiences from school affects students' motivation to learn?» Through this work it has been mapped how the students' memories from elementary and lower secondary school have influenced their school days while attending a vocational study programme in upper secondary education. The data has been collected through semi-structured interviews of four students at upper secondary level. The interviews were recorded then transcribed and in the analysis chapter the following experiences became central: Mastering, teaching, school environment, relations and motivation. My study suggests that experiences from elementary and lower secondary school has an effect on students' motivation and eager to learn. Decisive elements appears to be their relations to teachers and fellow students, school environment, adaptation to learning difficulties and if the teaching was practiced through practical work or with a focus on theory. It is possible to see that the respondents preferred a practical approach to the teaching material instead of a theoretical approach, and they showed vivid memories of how teaching through theory and practical work had an effect on their motivation to learn. Some respondents tell about learning difficulties in elementary and lower secondary school and parts of upper secondary school, something that can be related to the importance of an early effort and to follow up students in elementary school. The findings in this master thesis might be a contribution to the knowledge development concerning motivation for learning and the high number of dropouts in upper secondary education, but also relevant for the school system in general.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleHvilke erfaringer fra skolen påvirker elevenes motivasjon for å lære?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeMasteroppgaven vil etter forfatterens ønske ikke bli åpen tilgjengelig.


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel