Show simple item record

dc.contributor.authorJohnsen, Marte
dc.date.accessioned2016-02-01T12:07:53Z
dc.date.available2016-02-01T12:07:53Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2375512
dc.description.abstractENGLISH: Online shopping, or electronic commerce, is to a great extent prevalent in Norway. However, despite the comprehensive use of mobile devices in today’s society, the amount of completed purchases it not nearly as high on mobile devices as it is for desktop computers and laptops. The small screen size of smartphones and tablets is evidently causing different types of usability issues, causing hesitation among the consumers towards mobile commerce (m-commerce). As apparel items are the most frequently purchased items online, the scope of this thesis is limited to apparel m-commerce. There will be a particular focus on faceted navigation as well as usability issues that might be caused by or somehow are related to it. By conducting an online survey, this thesis has investigated consumer attitude towards m-commerce, as well as their goals when visiting an online apparel store. Furthermore, a usability test including three of the most frequently visited online apparel stores in Norway was conducted in order to observe how users utilize facets when navigating an online apparel store. Additionally, different usability issues causing errors of varying severity were identified. The results from this research support the assertion that there is a widespread skepticism among consumers towards m-commerce, primarily due to the limited screen size. Furthermore, the results imply that the amount of facets applied to simplify the navigation process depends on the user’s goal. Finally, several usability issues related to navigation were identified on all of the websites included in the usability test.nb_NO
dc.description.abstractNORSK: Netthandel er blitt et utbredt fenomen i Norge. Men til tross for den omfattende bruken av mobile enheter i dagens samfunn er andelen fullførte kjøp på mobile enheter ikke i nærheten av det som blir gjort via stasjonære PCer og laptoper. Den begrensede skjermstørrelsen på mobile enheter skaper tilsynelatende flere problemer relater til brukskvaliteten, som igjen gjør at forbrukerne er skeptiske til netthandel på mobile enheter. Ettersom klær og sko er den produktkategorien som hyppigst blir kjøpt via netthandel, er omfanget til denne oppgaven begrenset til netthandel for klær og sko på mobile enheter. Det vil være et spesielt fokus på fasettert navigasjon, samt problemer ved brukskvaliteten som kan være forårsaket eller relatert til denne. Ved hjelp av en nettbasert spørreundersøkelse har denne studien undersøkt forbrukernes holdninger mot mobilhandel, i tillegg til hva målet til en gjennomsnittforbruker som regel er når han eller hun besøker en nettbutikk for klær og sko. Videre ble det gjennomført en brukertest som inkluderte tre av de mest besøkte nettbutikkene for klær og sko i Norge. Målet med denne brukertesten var å observere hvordan brukerne utnytter seg av de tilgjengelige filtrene under navigasjon på en nettbutikk for klær og sko. I tillegg ble alle observerte problemer ved brukskvaliteten notert. Resultatene fra denne studien støtter oppunder påstanden om en utbredt skepsis mot mobilhandel blant forbrukerne, hovedsakelig grunnet den begrensede skjermstørrelsen på disse enhetene. Videre indikerer resultatene at bruken av filtre under navigasjonsprosessen er avhengig av hva slags mål brukeren har for å besøke nettsiden. I tillegg ble flere problemer ved brukskvaliteten på navigasjonen identifisert.nb_NO
dc.language.isoengnb_NO
dc.subjectelectronic commercenb_NO
dc.subjectmobile devicesnb_NO
dc.subjectnavigationnb_NO
dc.titleFaceted Navigation in M-commercenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Technology: 500::Information and communication technology: 550::Other information technology: 559nb_NO
dc.source.pagenumber60nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record