Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRunestad, Anne Kristine Solberg
dc.date.accessioned2016-01-25T12:41:59Z
dc.date.available2016-01-25T12:41:59Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.isbn978-82-326-1285-7
dc.identifier.issn1503-8181
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2374737
dc.description.abstractSammendrag: Den overordna hensikten med denne studien er å bidra til økt forståelse for hvilke faktorer som virker inn på førsteklasseelevers engasjement og meningsskaping i møte med pedagogiske skjermtekster for den begynnende lese- og skriveopplæringa. Særlig retter studien et fokus mot hvordan pedagogiske teksters innhold, form og bruk påvirker de pedagogiske intensjonene og meningsskapinga i aktualiseringa. Studien har en kvalitativ metodologisk tilnærming inspirert av etnografiske og narrative metoder, og kan karakteriseres som en klasseromsstudie. Det empiriske datamaterialet består av to pedagogiske skjermtekster, observasjoner av seks elevers aktualisering av skjermtekstene i en stasjonsundervisningskontekst og intervjuer med lærere og elever i den aktuelle klassen. Studien følger de to pedagogiske skjermtekstene gjennom tre faser. I skapelsesfasen studeres forfatters og forlagets intensjoner med og adaptasjoner av de pedagogiske tekstene slik de foreligger. I tilretteleggingsfasen er det lærerens adaptasjoner av tekstene for bruk i en spesifikk klasseromskontekst som har fokus. Den tredje og siste fasen omhandler elevenes aktualisering av skjermtekstene i en stasjonsundervisningskontekst. Her bidrar den adaptasjonsteoretiske tilnærminga til å belyse både hvordan elevene gjennom en tosidig adaptasjonsprosess tilpasser seg sjøl til tekstenes forutsetninger og tekstene til sine egne forutsetninger og behov. Det hermeneutiske er til stede i alle nivåer i studien, da tolkning og forståelse står sentralt både med hensyn til elevenes aktualisering av de pedagogiske tekstene og til mine fortolkninger og analyser av empirien. Denne tolkninga og forståelsen settes i sammenheng med de forutsetningene de sosiale rammene setter for både studiens aktører og studien som sådan. Det vil si at studien også er basert på et sosiokulturelt syn på tekst, pedagogikk og menneskelige handlinger. Et av hovedfunnene i studien er at elever i første klasse gjerne er motiverte for læring og at de engasjerer seg og skaper mening med pedagogiske skjermtekster, også når disse framstår som nokså meningsløse, men da gjerne med utgangspunkt i situasjonskonteksten. Man kan derfor vanskelig kalle elevers lesing for meningsløs. Det leder fram mot et annet funn, nemlig at pedagogiske skjermtekster kan stille svært ulike krav til lærerens adaptasjon eller tilrettelegging for at elevene skal kunne skape mening med dem på en måte som korresponderer med lærerens og/eller forfatterens pedagogiske intensjoner. Dette kan synes som en selvfølgelighet, men denne studien viser at det ikke nødvendigvis tas til følge i praksis. Et tredje funn er at de pedagogiske skjermtekstenes ytre utforming kan synes å ha større betydning for den meningsskapinga som skjer enn hva innholdet og den øvrige indre utforminga har. Et fjerde og siste funn jeg vil nevne her, er at undervisningsorganiseringa kan veie vel så tungt som kvaliteter angående innhold og pedagogiske intensjoner når skjermtekster skal velges og brukes.nb_NO
dc.description.abstractAbstract: The aim of this research is to contribute to an increased understanding of the factors that influence the engagement and meaning-making of pupils in first grade (age 6) when they encounter educational screen texts during preliminary reading and writing instruction. The focus of the study is on how the content, form and use of these educational texts influences the educational aims and eventual creation of meaning by the children within the classroom environment. This classroom study takes a qualitative methodological approach, inspired by ethnographic and narrative methods. The empirical data consists of two educational screen texts, observations of six pupils' use of the screen texts within a station teaching context, (a method where children move around the classroom from teaching centre to teaching centre as the lesson progresses), and interviews with teachers and pupils in the relevant class. The study follows the two educational screen texts over three phases, referred to as creation, adaption and usage phases and utilises an adaptation-theoretical approach, which in the third phase aims to highlight the way the children both adapt to the requirements of the texts and adapt the texts to their own needs and qualifications. Hermeneutics feature at all levels of the study, both in the interpretation and comprehension of the empirical data and within the pupils' use of educational texts. This analysis is contextualised within a social framework which sets the conditions for both those involved in the study and the study itself, i.e. that the study is also based on a socio-cultural view of text, education and human actions. One of the main findings of the study is that first year pupils are motivated to learn and that they engage and make meaning with educational screen texts, even when these appear to be rather meaningless; which is often due to the situational context. Although the screen texts could be assessed as meaningless the pupils' reading is to an extent meaningful. A second finding focuses on the different requirements that educational screen texts can place on the teacher's ability to adapt and use them as a tool to support the classes learning aim. Despite the text authors’ aims when writing the texts, teachers have to use them in such a way that pupils will be able to create meaning and learn as they interact with the texts. Although it could be suggested that the teachers ability to adapt and adopt texts in a meaningful way would be an obvious requirement before such an educational approach, this study discovered that this is not necessarily taken into account in practice. Other findings point to the importance of the external design (or form) of the educational screen texts that may have greater significance in the creation of meaning than the actual content and that the way in which teaching is organised can be as important a quality as the content and educational aims when selecting and using screen texts.nb_NO
dc.language.isoengnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.relation.ispartofseriesDoctoral thesis at NTNU;2015:314
dc.titleIntensjoner, adaptasjoner og leserposisjoner - En studie av pedagogiske skjermtekster for den begynnende lese- og skriveopplæringa, og av hvordan barn i førsteklasse engasjerer seg i og med demnb_NO
dc.typeDoctoral thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel