Show simple item record

dc.contributor.authorFjellheim, Mette
dc.date.accessioned2016-01-18T12:22:53Z
dc.date.available2016-01-18T12:22:53Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2374106
dc.description.abstractMasteroppgaven «Kunstpedagogen i barnehagen» har som hensikt å beskrive og forstå en barnehagekultur som inkluderer en kunstpedagog, og hvilken betydning det har for barnehagekulturen. Problemstillingen har vært: Hva kjennetegner en barnehagekultur som inkluderer en kunstpedagog? Arbeidet er gjort gjennom en etnografisk studie, med et feltarbeid på to måneder. I løpet av denne tiden ble det foretatt deltakende observasjoner, gjort feltnotater, holdt samtaler med barn og hold intervju med fem aktører i barnehagen, inkludert kunstpedagogen selv og en forelder. Teoretisk referanseramme innbefatter teori om Reggio Emilia, barnehagens rom, tid, den estetiske erfaringen, estetiske læringsprosesser, estetiske behov og danning. Analysen av materialet er gjort gjennom en deskriptiv analyse av materialet, noe som innebærer åpen koding og kategorisering. I analysen av empirisk materiale ble det identifisert tre kategorier, som barnehagekulturen er fortolket igjennom; Den kunstneriske ressursen, Den skapende oasen og Det potensielle rommet. Funnene viser at en kunstpedagog i barnehagen gjør noe med kulturen både for barn, ansatte og foreldre. Formingsrommet i barnehagen blir sett på som et sted for skapende aktiviteter og et sted der tiden står stille og barna får en pause i hverdagen. Kunstpedagogen blir sett på som en ressurs i barnehagen, både i forhold til det visuelle miljøet, arbeidsmiljøet og arbeidet med fagområdet kunst, kultur og kreativitet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleKunstpedagogen i barnehagennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record