Energi- og miljøpåvirkning av elbil: Systemanalyse med EMPS (Samkjøringsmodellen)
dc.contributor.author | Völler, Steve | |
dc.contributor.author | Wolfgang, Ove | |
dc.contributor.author | Korpås, Magnus | |
dc.date.accessioned | 2015-12-18T15:01:44Z | |
dc.date.accessioned | 2016-01-11T14:49:04Z | |
dc.date.available | 2015-12-18T15:01:44Z | |
dc.date.available | 2016-01-11T14:49:04Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | SINTEF Energi. Rapport. 33 p. Sintef Energi AS, 2014 | nb_NO |
dc.identifier.isbn | 9788259435828 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2373322 | |
dc.description.abstract | Målet med denne studien er å finne ut hvordan innføring av elbil i Norge påvirker det norske og europeiske kraftsystemet og de tilhørende klimagassutslipp. Simuleringsmodellen EMPS blir brukt for å sette opp forskjellige scenarier med og uten elbil. I tillegg undersøkes hvordan resultatene forandrer seg når elbil-innføringen ses i sammenheng med ekstra installert vindkraft i Norge. Dagens kraftverkspark er dominert av fossile kraftverk og dermed går de marginale CO2-utslippene fra kraftsektoren opp ved innføring av elbiler, tilsvarende ca. 73 CO2-g/km. Dersom man ser introduksjon av elbil i sammenheng med utbygging av ekvivalent mengde ny vindkraft i Norge viser simuleringene at de totale utslippene fra kraftsektoren faktisk går noe ned sammenlignet med "null-situasjonen". Man kan i det tilfellet dermed konkludere med at CO2-reduksjonen innenlands som følge av elbiler tilsvarer 1-til-1 utslippene fra de bensin-/diesel-bilene som erstattes. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | SINTEF Energi AS | nb_NO |
dc.title | Energi- og miljøpåvirkning av elbil: Systemanalyse med EMPS (Samkjøringsmodellen) | nb_NO |
dc.type | Research report | nb_NO |
dc.date.updated | 2015-12-18T15:01:44Z | |
dc.identifier.cristin | 1205486 |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
-
Institutt for elkraftteknikk [2414]
-
Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [37247]