Innovasjonsprosesser og kunderelasjoner : tilrettelegging av innovasjonsprosesser i Møre og Romsdals næringsklynger, med utgangspunkt i prosjekt Innovasjonsakselerator
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2373001Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for geografi [1125]
Sammendrag
En innovasjonsprosess beskriver løpet fra en idé om en innovasjon oppstår til det ferdige produktet eller tjenesten kommer på markedet eller blir tatt i bruk. Tilrettelegging og fasilitering av slike prosesser viser seg å ha stor betydning for innovasjonsnivået hos produksjons- og tjenestebedrifter i tre av Møre og Romsdals næringsklynger. De aktuelle klyngene er industriklyngen, hovedsakelig basert i Molde, petroleumsklyngen i Kristiansund og den maritime klyngen i områder tilknyttet Ålesund. Forskningstemaet i denne studien baseres derfor på hvordan klyngebedriftene tilrettelegger innovasjonsprosessene sine og hvordan kunder involveres i ulik grad i disse prosessene.
Studien tar utgangspunkt i et innovasjonsprosjekt utarbeidet i 2013 av klyngeorganisatorer, kunnskapsparker og innovasjonssentre i Møre og Romsdal. Prosjektet hadde som hensikt å fremme den innovative virksomheten i fylket som helhet gjennom utvikling av kunnskap og tilrettelegging for innovasjon hos fylkets viktigste ressursbedrifter. Intervjumaterialet som ble innsamlet i forbindelse med prosjektet er benyttet som grunnlag for den empiriske analysen i denne masteroppgaven. For å belyse de utvalgte forskningsområdene refereres det til en rekke teoretiske utgangspunkt med hovedvekt på skillet mellom lineær (trinnvis) og interaktiv innovasjon, mellom lukket og åpen innovasjon, ulike kunnskapsbaser og innovasjonsmåter, interaksjon mellom kunder og leverandører (produsenter), i tillegg til begreper som kreativitet og innovasjonspress.
Studien konkluderes med at interaktive og åpne innovasjonsprosesser gjør seg mest gjeldende hos flertallet av bedriftene, mens enkelte tilrettelegger for mer lineære og strukturerte prosesser. Bedriftenes kunder er spesielt viktige aktører underveis i innovasjonsprosessene da de involveres enten direkte eller indirekte i
innovasjonsprosessene.