Show simple item record

dc.contributor.authorHuserbråten, Janne Gerda
dc.date.accessioned2015-12-22T08:11:57Z
dc.date.available2015-12-22T08:11:57Z
dc.date.issued2015-12-22
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2368738
dc.description.abstractDenne studien har til hensikt å gi innsikt i de merkevareassosiasjonene, attributtene og egenskapene, samt forventinger og oppfatninger som finnes hos produktkategoriens målgrupper. Basert på resultatene fra datainnsamlingen er det dermed mulig å identifisere reell posisjon for samarbeidsbedriften Gjøco AS i dagens marked, samt legge føringer for en differensieringsstrategi. For å kartlegge dette tar avhandlingen innledningsvis utgangspunkt i teori om merkevare, for deretter å utdype de ulike dimensjonene som omhandler terminologien merkevare. Dette suppleres med segmentering og konkurransefortrinn, før avslutning med posisjonering og differensiering. Avhandlingens problemstilling belyses ved å gjennomføre metodetriangulering, dog i hovedsak basert på resultatene fra den kvantitative metoden. Denne metoden består av tre faser, hvorav Brand Concept Mapping i tredje og siste fase, som er grunnideen for studien, danner et assosiasjonskart til merkevaren. Det var også av interesse å gjennomføre en kvantitativ undersøkelse som hadde til hensikt å innhente statistiske data. Resultatene fra de to undersøkelsene støtter hverandre i stor grad, hvilket anses å styrke konklusjonene som presenteres. Produktkategorien dekorativ maling påvirkes av flere ulike faktorer; det er en bransje med høyt teknologisk tempo som påvirkes av trendutvikling i forbindelse med farger og interiør som består av flere konkurrerende virksomheter, der merkevaren Jotun i en årrekke har hatt størst markedsandel. Det kan se ut til at det er gjort en mindre innsats fra øvrige konkurrenter for å differensiere seg fra markedsleder og dermed øke sin markedsandel. Utviklingen i produktkategorien viser til et nyansert trendbilde som endrer seg årlig, det er ikke lenger bare et fokus på å levere kvalitetsprodukter som vedlikeholder, det settes også et krav til at man har evne til å inspirere og motivere sluttbruker. Funnene fra studien indikerer i stor grad at merkebevissthet og merkelojalitet ikke kan tas for gitt at eksisterer. Det krever noe innsats for å bygge positive og sterke assosiasjoner mellom merkevare og forbruker. Basert på resultatene fra datainnsamlingen ble dagens antatte reelle posisjon for samarbeidsbedriften kartlagt, og ut fra dette ble det foreslått mulige innfallsvinkler for en posisjonerings- og differensieringsstrategi avslutningsvis i denne studien.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.titleDifferensiering & posisjonering innenfor kategorien dekorativ maling : identifisering og analyse av mulige strategier for Gjøco ASnb_NO
dc.title.alternativeDifferentiating & positioning within the category of decorative paints : identification & analysis of possible strategies for Gjøco ASnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber93 s.nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record