• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • NTNU Handelshøyskolen
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • NTNU Handelshøyskolen
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hemmeligheten bak bensinprisen : en empirisk analyse av pumpeprisens drivkrefter

Jakobsen, Tor Øyvind
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Jakobsen_2015.pdf (4.340Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2368582
Utgivelsesdato
2015-12-21
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • NTNU Handelshøyskolen [714]
Sammendrag
Denne masteroppgaven studerer effekten av markedskarakteristika på pumpepris. Markedskarakteristika

kan deles inn i tre grupper; 1) befolkningskarakteristika, 2) markedsstruktur, og 3)

stasjonskarakteristika. Oppgaven påviser både priskoordinering og priskonkurranse.

Det er påvist at økt markedskonsentrasjon øker pumpepris betraktelig, og dette er en sterk

indikasjon på stilltiende prissamarbeid. Denne studien påviser det velkjente ukemønsteret i

bensinmarkedet, med prisøkning mandager og torsdager, hvilket er konsistent med tidligere

norske studier. Ukemønsteret er en koordinert atferd mellom samtlige av landets stasjoner, og

således kan også ukemønsteret betraktes som stilltiende prissamarbeid.

Samtidig er det beregnet at flere konkurrenter har sterk negativ innvirkning på pumpepris, og at

stasjoner lokalisert ved pendlerruter har betraktelig lavere pumpepris enn andre stasjoner. Begge

disse to prediksjonene kan tolkes som tilstedeværelse av priskonkurranse, eller eventuelt fravær

av stilltiende priskoordinering.

Et siste funn er at Statoil 1-2-3 har den desidert høyeste pumpeprisen og den største markedsandelen

blant alle ubetjente stasjoner. Samtidig har St1 desidert lavest pumpepris og desidert

lavest markedsandel av ubetjente stasjoner. Dette er konsistent med teorien for implisitt samarbeid.

En tilleggstolkning av dette funnet er at Statoil 1-2-3 og St1 er henholdsvis prisleder og

prisutfordrer i markedet for ubetjente stasjoner.

Funnene denne masteroppgaven har påvist kan gi føringer for prisstrategi, og oppgaven nevner

prisstrategi som kan anvendes. For det første må det forhindres at små oljeselskaper truer et

eventuelt prissamarbeid, samt at en må unngå nyetableringer av oljeselskap; da begge deler må

kunne ansees som en trussel for bruttofortjenesten til allerede etablerte oljeselskap. Oljeselskapene

kan rådes til å ha konseptet ”fangens dilemma” i mente. Essensen i fangens dilemma er

at samtlige aktører kommer bedre ut i form av økt profitt dersom de alle setter en høy pris. Det

påvises i oppgaven at på enkelte punkter ser det ut til at implisitt prissamarbeid er til stede. På

andre områder er det sterk priskonkurranse, og en bakenforliggende årsak kan være at aktører

ser seg fristet til å kutte pris i et forsøk på å øke sin profitt og sin markedsandel. Oppgaven

redegjør for et rammeverk som aktører kan ta i bruk for å opprettholde et implisitt samarbeid, og

for å unngå priskrig. Oppgaven viser også til markedsføringsstrategier som aktører kan ta i bruk

for å øke sin profitt og for å hindre priskrig. For øvrig vises det til at etterspørselen etter bensin

er svært uelastisk, hvilket taler for at pumpeprisen kan øke for å øke stasjonenes profitt.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit