Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLindholm, Marit Louise
dc.date.accessioned2015-11-27T12:25:46Z
dc.date.available2015-11-27T12:25:46Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2366053
dc.description.abstractBakgrunn: InterCity-strekningen Oslo –Skien skal være ferdig utbygget med dobbeltspor innen utgangen av 2030. Traseen Barkåker – Nykirke er enda ikke fastbestemt, men det foreligger tre alternativer for korridor. Alternativene er: Bakkenteigen, Skoppum Øst og Skoppum Vest (med og uten stasjon). Avgrensning og problemstilling for oppgaven er å redegjøre for mulighetene til å forstørre markedsgrunnlaget til toget ved lokalisering av stasjon i et område og om lokaliseringen av stasjon vil kunne føre til en sterkere byutvikling som møter områders behov og som er i tråd med mål og strategier på nasjonalt og regionalt nivå. Metode: Statistiske analyser av reisevane for å dokumentere hvordan toget blir brukt spesielt av de arbeidsreisende. Kartfesting av pendlerdata viser hvilke områder det utpendles fra, og til hvilke områder innenfor stasjonsalternativene det pendles til. Det er disse områdene som har et høyt mobilitetsbehov og som vil være potensielle togpassasjerer ved høy tilgjengelighet i trafikknettet. Etablering av nettverksmodell for gang- og sykkelnett, bilnett og kollektivnett er blitt utført da det ikke fantes eksisterende modelltype for undersøkelsesområdet. Rekkeviddeanalyser for beregning av tilgjengelighet har så blitt utført. GTFS format av kollektivdata har blitt implementert i ArcGIS for bruk i nettverksmodell. Dette er en ny måte å håndtere kollektivdata på i ArcGIS og metoden er dermed preget av å finne gode løsninger for denne bruken og utnytte kollektivdata som er levert. Knutepunktsanalyser er foretatt ved bruk av nye verktøy for GTFS format. Resultat: Resultatene av rekkeviddeanalysen viser at det er stor forskjell i tilgjengelighet for de ulike stasjonsalternativene i sykkel og kollektivnettverkene. Biltilgjengeligheten er høy ved alle alternativene, men det er valgt å vurdere resultat ut i fra miljøvennligtransport som er jamført med målsetninger på nasjonalt og regional styringsnivå. Bakketeigen og Skoppum Øst er begge stasjoner med god sykkeltilgjengelighet. Dersom vi ser på tilgjengelighet i kollektivnettet, sammen med eksiterende kollektivknutepunkt er det Bakketeigen som har størst potensial for å videreutvikle næringsområder, skape gode knutepunkt og øke markedsandelen for toget.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleLokalisering av InterCity-Stasjon Skoppumnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Architecture and design: 140nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel