Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNilsen, Bjørnnb_NO
dc.contributor.authorSkogstad, Ole Hartviknb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T11:56:56Z
dc.date.available2014-12-19T11:56:56Z
dc.date.created2014-09-02nb_NO
dc.date.issued2014nb_NO
dc.identifier742884nb_NO
dc.identifierntnudaim:11409nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/236314
dc.description.abstractSom del av ny E6 sør for Trondheim er det vedtatt kommunedelplan for bygging av tunnel mellom Lundamo og Ler i Melhus kommune. Tunnelen vil bestå av to parallelle løp med tunnelprofil T9.5. Årlig døgntrafikk ÅDT er forventet å øke jevnt fremover og er estimert til å være rundt 11000 i år 2040. Foreløpig tidligste byggestart er 2018. Statens Vegvesen har foreslått to ulike tunneltraséer forbi samme område og ønsker en detaljert ingenilørgeologisk analyse med hovedvekt på stabilitetsforhold og sikringsbehov. Tunneltraséene skal sammenlignes og vurderes med tanke på vanskelighetsgrad og kostnader. Tunnelen er planlagt i et område med jevnt god overdekning og med sterke bergarter. Geologisk er tunneltraséen omtrent delt i to mellom sedimentære bergarter og grønnstein. De sedimentære bergartene er i hovedsak siltstein/-skifer, men sandstein og leirskifer forekommer. Påhuggsområdene vil kunne bli utfordrende på grunn av tykke løsmasser som fører til store utgravinger før trygt påhugg kan settes. Det ene tunnelvalget krever passering av en krevende bergskjæring før påhugget i nord. Bergskjæringen er høy, bratt og krevende å gjøre inngrep i. Passering av bergskjæringen blir muligens gjort ved hjelp av fylling i elva Gaula. Det andre tunnelvalget fører tunnelen forbi bergskjæringen med påhugg lenger nord.Vurdering av bergmassekvalitet ved hjelp av Q-metoden viser en stor andel av tunnelen innen gode bergklasser. Måling av Q-verdi for de to traséene resulterte i 86% og 66% innen bergklassene A/B. Begge traséene har et anslått svakhetssoneomfang på 20 meter. Oppsprekkingen er skiftende, spesielt for den sedimentære delen. Det varierer fra kompakt sandstein til meget skifrig leirskifer. Den sedimentære delen har et hovedsprekkesett pluss et mindre. Grønnsteinen har en kompleks sprekkestruktur med stor tetthet med sprekker innenfor et spenn på 40 - 50 grader. Lichtenberganalysen viser en antatt kostnad for de to tunnelrutene på 254 og 274 millioner kroner for driving og sikring inkludert 25 % rigg og drift. Dette gir en løpemeterpris på henholdsvis 25910 og 27566 kroner for fjellarbeidene inkludert rigg og drift.nb_NO
dc.languagenobnb_NO
dc.publisherInstitutt for geologi og bergteknikknb_NO
dc.titleIngeniørgeologisk analyse med vurdering av alternative trasévalg for tunnel E6 Håggå - Skjerdingstad: Detaljert forundersøkelsenb_NO
dc.title.alternativeEngineering geological Analysis with Evaluation of Alternative Alignment Alternatives for planned Road Tunnel E6 Håggå - Skjerdingstadnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber109nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for geologi og bergteknikknb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel