• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Målorienteringsteori og karakter : en kvantitativ studie om hvordan læringsklima og målorientering påvirker karakteren i treningslære og aktivitetslære til elever på idrettsfag

Myhre, Ulrik
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Myhre, Ulrik.pdf (1.804Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2358296
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap [2648]
Abstract
I Målorienteringsteori refererer man til to forskjellige læringsklimaer, et prestasjonsklima og

et mestringsklima, og to forskjellige målorienteringer, en egoorientering og en

oppgaveorientering. Med utgangspunkt i Målorienteringsteori undersøker denne studien

hvordan de to læringsklimaene og målorienteringene påvirker karakteren i treningslære og

aktivitetslære til elever ved idrettsfag på videregående skole.

Det ble gjennomført en spørreskjemaundersøkelse på to videregående skoler i Sør-Trøndelag

og en i Oppland. Skjemaet kartla elevenes subjektive oppfatning av læringsklimaet de var en

del av, elevenes individuelle målorientering, karakteren i de to fagene og i tillegg en rekke

andre variabler. Undersøkelsen resulterte i 174 godkjente svarskjemaer.

Denne kvantitative studien presenterer sine resultater gjennom lineær regresjon. Regresjonen

viser at flere av variablene fra Målorienteringsteori påvirker karakteren. Et prestasjonsklima

påvirker karakteren negativt. Et mestringsklima gir ingen signifikante resultat. Egoorientering

påvirker karakteren positivt. Det samme gjør også oppgaveorientering, men i større grad enn

egoorientering. Resultatet til denne variabelen er derimot noe mer bemerkelsesverdig.

Oppgaveorientering påvirker karakteren positivt, men kun til et gitt punkt. Dersom graden av

oppgaveorientering blir for høy avtar den positive effekten. Fra dette punktet flater effekten ut

før den gradvis blir negativ.

Resultatene er diskutert i lys av Målorienteringsteori og tidligere forskning. Det finnes støtte

for resultatene til prestasjonsklima, mestringsklima og egoorientering, mens resultatet knyttet

til oppgaveorientering er mer overraskende. En mulig tolkning på dette resultatet er at en for

høy oppgaveorientering gjør at elevene fokuserer for lite på karakteren. I stedet kan det tenkes

at de fokuserer på andre deler av pensum som er mer interessante for dem og deres

mestringsmål. De får fortsatt en god karakter, men kunne muligens fått et bedre resultat

dersom de hadde vært mer opptatt av karakter.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit