Målorienteringsteori og karakter : en kvantitativ studie om hvordan læringsklima og målorientering påvirker karakteren i treningslære og aktivitetslære til elever på idrettsfag
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2358296Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I Målorienteringsteori refererer man til to forskjellige læringsklimaer, et prestasjonsklima og
et mestringsklima, og to forskjellige målorienteringer, en egoorientering og en
oppgaveorientering. Med utgangspunkt i Målorienteringsteori undersøker denne studien
hvordan de to læringsklimaene og målorienteringene påvirker karakteren i treningslære og
aktivitetslære til elever ved idrettsfag på videregående skole.
Det ble gjennomført en spørreskjemaundersøkelse på to videregående skoler i Sør-Trøndelag
og en i Oppland. Skjemaet kartla elevenes subjektive oppfatning av læringsklimaet de var en
del av, elevenes individuelle målorientering, karakteren i de to fagene og i tillegg en rekke
andre variabler. Undersøkelsen resulterte i 174 godkjente svarskjemaer.
Denne kvantitative studien presenterer sine resultater gjennom lineær regresjon. Regresjonen
viser at flere av variablene fra Målorienteringsteori påvirker karakteren. Et prestasjonsklima
påvirker karakteren negativt. Et mestringsklima gir ingen signifikante resultat. Egoorientering
påvirker karakteren positivt. Det samme gjør også oppgaveorientering, men i større grad enn
egoorientering. Resultatet til denne variabelen er derimot noe mer bemerkelsesverdig.
Oppgaveorientering påvirker karakteren positivt, men kun til et gitt punkt. Dersom graden av
oppgaveorientering blir for høy avtar den positive effekten. Fra dette punktet flater effekten ut
før den gradvis blir negativ.
Resultatene er diskutert i lys av Målorienteringsteori og tidligere forskning. Det finnes støtte
for resultatene til prestasjonsklima, mestringsklima og egoorientering, mens resultatet knyttet
til oppgaveorientering er mer overraskende. En mulig tolkning på dette resultatet er at en for
høy oppgaveorientering gjør at elevene fokuserer for lite på karakteren. I stedet kan det tenkes
at de fokuserer på andre deler av pensum som er mer interessante for dem og deres
mestringsmål. De får fortsatt en god karakter, men kunne muligens fått et bedre resultat
dersom de hadde vært mer opptatt av karakter.