Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAntonsen, Marte
dc.date.accessioned2015-10-21T07:06:10Z
dc.date.available2015-10-21T07:06:10Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2357399
dc.description.abstractStudien sitt formål er å undersøke hvordan noen grunnskolelærere tenker de kan forebygge mobbing i sin klasse. Jeg er interessert i å finne ut hva som er fokus i deres tanker og hvilke forebyggende tiltak de legger vekt på for å hindre at mobbing oppstår. Spørsmål jeg ønsker å få svar på under denne forskningen er blant annet hva lærerne legger i fenomenet mobbing og hvordan de jobber for å forebygge dette. For å hente inn datamaterialet har jeg brukt kvalitativt intervju med en fenomenologisk tilnærming. Utvalget i studien består av tre kontaktlærere som jobber på mellomtrinnet. To av lærerne jobber på relativt store barneskoler i byen, mens den tredje læreren jobber på en mindre skole litt utenfor byen. Gjennom et kvalitativt forskningsintervju har jeg fått fyldig og beskrivende informasjon om hvordan de tre informantene jobber for å forebygge mobbing i sin klasse. I studien sin teoridel har jeg gått nærmere inn på hva mobbing er, og ulike typer av den. Jeg har også sett på tre kunnskapsbaserte mobbeprogram og beskrevet kvaliteter ved et godt læringsmiljø. I kapittelet med analyse og tolkning har jeg presentert tre kategorier som dekker datamaterialet jeg har samlet inn. Disse kategoriene blir også sett i lys av og drøftet opp i mot Maslows behovshierarki. Resultatene i studien viser at de tre kontaktlærerne har kunnskap om fenomenet mobbing og mange tanker om å forebygge dette. De legger vekt på å være en tydelig klasseleder i et trygt og inkluderende læringsmiljø. Forebyggende tiltak som de jobber med er fokus på det positive og for å skape et godt læringsmiljø. Dette er blant annet å utvikle empati, sosial og moralsk kompetanse i elevgruppen. De fremhever også viktigheten med relasjoner mellom lærer og elev, samt gode relasjoner i elevgruppen som gode beskyttelsesfaktorer mot mobbing.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.title"Det er jo det å forstå hvordan andre har det" : en fenomenologisk studie om hvordan noen kontaktlærere tenker de kan arbeide for å forebygge mobbing i sin klassenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel