Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAnderson, Martha Marie Kalvig
dc.date.accessioned2015-10-12T12:53:46Z
dc.date.available2015-10-12T12:53:46Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2354074
dc.description.abstractFormålet med denne studien er å bidra til økt forståelse av og bevissthet om hvordan en relasjonsorientert leder opplever seg selv i rollen som leder. Studien vektlegger betydningen av relasjon, og selvbevissthet, blant annet gjennom å undersøke lederes oppfatning av seg selv i ulike perspektiv. Problemstillingen for studien er som følger: «Hvordan opplever relasjonsorienterte ledere seg selv sett fra ulike perspektiv?». Det ble gjennomført et Q-metodologisk forskningsprosjekt hvor det ble samlet inn 16 Qsorteringer fra fire relasjonsorienterte ledere. Informantene sorterte 48 utsagn totalt fire ganger, under fire ulike instruksjonsbetingelser. Instruksjonsbetingelsene var som følger: 1) hvordan opplever du deg selv som leder til vanlig, 2) og når du er på ditt beste. 3) Hvordan tror du dine medarbeidere/ditt team opplever deg, og 4) hvordan tror du din leder ser deg?. Utsagnene og instruksjonsbetingelsene er tilknyttet teori innen rådgivningsvitenskapen. Gjennom faktoranalysen av de 16 sorteringene, kom jeg frem til en fire-faktorløsning som beskriver ulike opplevelser av rollen som relasjonsleder. De fire faktorene er: Faktor 1: «En opplevelse av gjensidighet og selvstendighet i kraft av lederrollen»; Faktor 2: «En opplevelse av nonautoritet, fellesskap og personlig utvikling»; Faktor 3: «En opplevelse av personlig distanse og inkongruens»; Faktor 4: «En opplevelse av personlig vekst i omsorgsfulle, gjensidige relasjoner». Faktor 3 skiller seg fra de øvrige faktorene ved at den kun representerer opplevelsen av hvordan andre ser en som leder, ikke egen opplevelse. Faktorene drøftes opp mot utvalgte tema slik disse fremkommer i faktortolkningen, og ses opp mot relevant rådgivningsteori.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNU
dc.titleOpplevelser av lederrollen : en Q-metodologisk studie av relasjonsorienterte lederes bevissthet i egen rollenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO
dc.source.pagenumber56nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel