Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRønning, Frode
dc.contributor.advisorStrømskag, Heidi
dc.contributor.authorTøgersen, Ingrid Vågan
dc.date.accessioned2015-10-06T10:57:05Z
dc.date.available2015-10-06T10:57:05Z
dc.date.created2015-06-04
dc.date.issued2015
dc.identifierntnudaim:12464
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2352650
dc.description.abstractDenne studien har til hensikt å undersøke hvordan elever i ungdomsskolen oppfatter betydningen av likhetstegnet. Oppgaven skal besvare følgende forskningsspørsmål; hvilke tolkninger av likhetstegnet kan vi finne hos en gruppe åttendeklassinger i arbeid med lineære likninger? Studien følger et kvalitativt forskningsdesign og gjennomføres ved en ungdomsskole i Nordland, hvor seks åttendeklassinger deltar i undersøkelsen. Studien benytter seg av flere datainnsamlingsmetoder. Elevene arbeider i par med et oppgavesett hvor de skal løse lineære likninger, og disse besvarelsene blir samlet inn og brukt i analysearbeidet og for å utforme intervjuskjema. Det blir gjennomført et intervju per par av elever som deltar i undersøkelsen, og disse intervjuene blir filmet med videokamera. Intervjuet har til hensikt å undersøke elevenes begrunnelser for løsninger i oppgavesettet og deres tolkninger av likhetstegnet. I analysearbeidet er den konstant komparativ ana- lysemetoden benyttet. Dette har ført til koder og kategorier som skal være med på å besvare forskningsspørsmålet. Resultatene viser at tolkningene av likhetstegnet som vi kan finne hos en gruppe åttendeklassinger er flere varianter av regn ut-tolkningen, det samme som-tolkningen, og noen forekomster av identitet-tolkningen og kan byttes ut med-tolkningen. Funnene indikerer at elevene er i en overgangsfase mellom å forstå likhetstegnet som en kommando om å gjøre beregninger og å forstå det som et symbol som viser en relasjon.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectLektorutdanning med master i realfag, Matematikk og kjemi
dc.titleTolkninger av likhetstegnet - En kvalitativ studie av hvilke tolkninger av likhetstegnet vi kan finne hos en gruppe åttendeklassinger
dc.typeMaster thesis
dc.source.pagenumber93


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel