Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRønning, Frode
dc.contributor.authorRynning, Rune Kleiven
dc.date.accessioned2015-10-06T10:57:05Z
dc.date.available2015-10-06T10:57:05Z
dc.date.created2015-05-31
dc.date.issued2015
dc.identifierntnudaim:12440
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2352647
dc.description.abstractMålet med denne studien er å øke bevisstheten rundt hvordan innføring av ulike redskaper er med på å påvirke kommunikasjonen som oppstår i matematikklasserommet. Analyseverktøyet som benyttes til dette består av teori om ulike kommunikasjonsmønstre. I tillegg er det et mål å få større innsikt i hvordan en lærer mener at matematikkundervisningen ved bygg- og anleggsteknikk bør være. Dette blir belyst ved å se på lærerens valg av metoder, redskaper og vektlegging av ulike aspekter ved undervisningen. I studien benyttes et kvalitativt forskningsdesign og det blir tatt utgangspunkt i et sosiokulturelt læringsperspektiv. Forskningsmetodene som benyttes er observasjon og intervju. Utvalget består av en lærer og hennes 1. klasse ved studieretningen bygg- og anleggsteknikk. I denne klassen ble det tatt videoopptak av undervisningen og lydopptak av intervju med læreren. Dette datamaterialet danner grunnlaget for analysen. Resultatene fra studien tyder på at det eksisterer noen sammenhenger mellom redskapene som blir benyttet og kommunikasjonsmønstrene som oppstår i klasserommet. Kommunikasjonen som foregår i klasserommet er hele tiden knyttet til redskapene, men det er bare i deler av undervisningstimene at redskapene blir benyttet direkte. I forbindelse med begrepsavklaringer før redskapene innføres i undervisningen, benyttes et kommunikasjonsmønster der læreren stiller spørsmål og får svar fra elevene. Dette svaret blir deretter evaluert av læreren, i tillegg til at hun gjentar elevenes svar. I situasjoner der elevene arbeider med redskapene i mindre grupper, benyttes et undersøkende kommunikasjonsmønster der det fokuseres på å utforske sammenhenger og egenskaper ved redskapene. Ved oppsummeringen av en undervisningstime etter at redskapene har blitt fjernet fra undervisningen, benyttes tradisjonelle kommunikasjonsmønstre der læreren prøver å få elevene til å presentere sine løsninger. Resultatene viser i tillegg at læreren har fokus på at matematikkundervisningen ved bygg- og anleggsteknikk skal være praktisk og variert. I tillegg er det et sterkt fokus på at matematikken skal kunne knyttes til elevenes dagligliv. Det er også viktig for læreren å ta hensyn til elevenes ønsker i planleggingen av undervisningen. Dette blir gjort for å bidra til at elevene skal oppleve undervisningen som engasjerende og motiverende.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectLektorutdanning med master i realfag, Matematikk og fysikk
dc.titleKommunikasjon ved bruk av medierende redskaper i matematikkundervisningen - En kvalitativ kasusstudie om sammenhenger mellom kommunikasjonsmønstre og medierende redskaper i matematikk
dc.typeMaster thesis
dc.source.pagenumber77


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel