dc.contributor.advisor | Gundersen, Truls | nb_NO |
dc.contributor.advisor | Owren, Geir | nb_NO |
dc.contributor.advisor | Solbraa, Even | nb_NO |
dc.contributor.author | Østerbø, Astrid Merete | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T11:44:49Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T11:44:49Z | |
dc.date.created | 2010-09-10 | nb_NO |
dc.date.issued | 2008 | nb_NO |
dc.identifier | 350642 | nb_NO |
dc.identifier | ntnudaim:4240 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/233780 | |
dc.description.abstract | Snøhvit Tog I på Melkøya er verdens første LNG-anlegg hvor kjølekompressorene drives elektrisk, med kraft produsert fra et kraftvarmeverk. Det vurderes nå utbygging av et Snøhvit Tog II hvor kjølekompressorene skal drives med elektrisitet fra nettet. I den forbindelse ble det høsten 2007 skrevet en prosjektoppgave for å kartlegge de største varmeforbrukerne, samt finne alternative prosesser med lavere varme- og totalt energiforbruk. CO2-fjerningen viste seg å være den desidert største varmeforbrukeren i anlegget, og ulike alternativer til denne ble vurdert. Kryogene prosesser ble vurdert som det mest aktuelle alternativet til dagens CO2-fjerning med aminer. Denne oppgaven tar for seg ulike kryogene prosesser gjennom et litteraturstudie for å velge den best egnede kryogene CO2-fjerningsprosessen til Snøhvit LNG-anlegg. Ryan-Holmes ble vurdert som den best egnede, både på grunn av teknologisk modenhet og dens separasjons-egenskaper. Ryan-Holmes prosessen ble simulert i HYSYS, hvor de ulike varme- og kjølebehovene og massebalansen ble funnet. Integrasjon i flytendegjøringsprosessen ble diskutert. Konklusjonen ble at varmebehovet vil reduseres noe, samtidig som muligheten for varmeintegrasjon øker betydelig i forhold til Tog I. Ved total varmeintegrasjon vil varmebehovet i Tog II bli 70 MW, mot ca. 123 MW ved full varmeintegrasjon i Tog I. Kraftforbruket vil øke med omtrent 54 MW i forhold til Tog I. Til slutt ble en CO2 balanse satt opp ved ulike energiløsninger. Ved elektrisk drift av kjølekompressorene vil alle de vurderte løsningene redusere CO2-utslippet med 50% eller mer i forhold til dagens Tog I. Varmeintegrasjon gir lavere utslipp. Gasskjel vil gi større reduksjon enn kraftvarmeverk. Biobrensel og elektrisitet til oppvarming kan antas utslippsfri. | nb_NO |
dc.language | nor | nb_NO |
dc.publisher | Institutt for energi- og prosessteknikk | nb_NO |
dc.subject | ntnudaim | no_NO |
dc.subject | MTPROD produktutvikling og produksjon | no_NO |
dc.subject | Energi- | no_NO |
dc.subject | prosess- og strømningsteknikk | no_NO |
dc.title | LNG anlegg drevet av kraft fra nettet: Kryogen CO2-utskilling | nb_NO |
dc.title.alternative | Natural Gas Liquefaction Plants Powered with Electricity from the Grid: Cryogenic CO2-removal | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 111 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for energi- og prosessteknikk | nb_NO |