Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFrøyen, Yngvenb_NO
dc.contributor.authorJaren, Eigil Kosinb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T11:21:53Z
dc.date.available2014-12-19T11:21:53Z
dc.date.created2013-10-29nb_NO
dc.date.issued2013nb_NO
dc.identifier660356nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/231059
dc.description.abstractDet er en ønsket utvikling at transportøkningen i byer og tettsteder tas med mer miljøvennlige transportformer, slik som kollektivtransport. Denne oppgaven har som mål å belyse hvordan ulike faktorer, som kan styres gjennom arealplanlegging, kan være med på å påvirke denne utviklingen, gjennom å se på data om kollektivsystemet og romlig fordeling av ulike faktorer for arealbruk. Studien har tatt utgangspunkt i ulike arealbruksfaktorer innenfor 400 meter radius fra alleholdeplasser i Trondheim kommune, og knyttet disse opp mot reiseaktivitet for de ulike holdeplassene. Faktorene er BefolkningstetthetBefolkningstetthet for ulike betalingsgrupperTetthet av sysselsatte, i bedrifter av ulik publikumsattraktivitetBoligtyperReisetidsforholdAvstand til sentrum Oppgaven beskriver om og hvordan disse faktorene påvirker befolkningens tilbøyelighet til å reise med kollektivtransport ved boligområder og områder preget av arbeidsplasser. Det også beskrevet hvordan ulik type arealbruk påvirker reiseaktivitet til ulike tider av døgnet.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for arkitektur og billedkunst, Institutt for byforming og planleggingnb_NO
dc.titleArealbruk og kollektivtransport: Hvordan påvirker romlig fordeling, tetthet og sammensetning av boliger og arbeidsplasser bruken av kollektivtransport?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for arkitektur og billedkunst, Institutt for byforming og planleggingnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel