dc.contributor.advisor | Frøyen, Yngve | nb_NO |
dc.contributor.author | Jaren, Eigil Kosi | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T11:21:53Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T11:21:53Z | |
dc.date.created | 2013-10-29 | nb_NO |
dc.date.issued | 2013 | nb_NO |
dc.identifier | 660356 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/231059 | |
dc.description.abstract | Det er en ønsket utvikling at transportøkningen i byer og tettsteder tas med mer miljøvennlige transportformer, slik som kollektivtransport. Denne oppgaven har som mål å belyse hvordan ulike faktorer, som kan styres gjennom arealplanlegging, kan være med på å påvirke denne utviklingen, gjennom å se på data om kollektivsystemet og romlig fordeling av ulike faktorer for arealbruk.
Studien har tatt utgangspunkt i ulike arealbruksfaktorer innenfor 400 meter radius fra alleholdeplasser i Trondheim kommune, og knyttet disse opp mot reiseaktivitet for de ulike holdeplassene. Faktorene er
BefolkningstetthetBefolkningstetthet for ulike betalingsgrupperTetthet av sysselsatte, i bedrifter av ulik publikumsattraktivitetBoligtyperReisetidsforholdAvstand til sentrum
Oppgaven beskriver om og hvordan disse faktorene påvirker befolkningens tilbøyelighet til å reise med kollektivtransport ved boligområder og områder preget av arbeidsplasser. Det også beskrevet hvordan ulik type arealbruk påvirker reiseaktivitet til ulike tider av døgnet. | nb_NO |
dc.language | nor | nb_NO |
dc.publisher | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for arkitektur og billedkunst, Institutt for byforming og planlegging | nb_NO |
dc.title | Arealbruk og kollektivtransport: Hvordan påvirker romlig fordeling, tetthet og sammensetning av boliger og arbeidsplasser bruken av kollektivtransport? | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for arkitektur og billedkunst, Institutt for byforming og planlegging | nb_NO |