Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHoel, Aud Sisselnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T11:18:32Z
dc.date.available2014-12-19T11:18:32Z
dc.date.created2005-05-07nb_NO
dc.date.issued2005nb_NO
dc.identifier122623nb_NO
dc.identifier.isbn82-471-7053-1nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/228394
dc.description.abstractDenne avhandlingen er skrevet med utgangspunkt i en irritasjon. Irritasjonen bunner i at bildet gjennomgående forstås og forklares som trivielt: som repetisjon, som gjenoppvekkelse, som illustrasjon, som noe uartikulert, som noe vi ikke kan lære av, som tenkningens motsats, som fordummende og lett – kort sagt: som noe som mangler erkjennelsesverdi. Denne bildets trivialitet lar seg heller ikke tenke bort eller avsverge uten videre. For trivialiteten er nemlig bakt inn i selve bildets definisjon. Faktisk kan vi gå så langt som til å si at trivialiteten utgjør selve grunntesen i det vi kunne kalle ’bildeteorien om bilder’. Vi skriver om bildeteorien om bilder som fantes der kun én bildeteori. Dette er imidlertid nærmere sannheten enn man kanskje skulle tro. For går vi metateoretisk og komparativt inn i diskursen om bildet, vil vi se at de forskjelligste tilnærminger stadig lar seg koke ned til én og samme standhaftige forestilling: at bildet utgjør et avbilde.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitetnb_NO
dc.relation.ispartofseriesDoktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2005:89nb_NO
dc.titleFremstilling og teknikk : om bildet som formativt mediumnb_NO
dc.typeDoctoral thesisnb_NO
dc.source.pagenumber338nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Det humanistiske fakultet, Institutt for kunst og medievitenskapnb_NO
dc.description.degreedr.art.nb_NO
dc.description.degreedr.art.en_GB


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel