dc.contributor.author | Kvam, Hilde | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T11:18:30Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T11:18:30Z | |
dc.date.created | 2005-02-18 | nb_NO |
dc.date.issued | 2005 | nb_NO |
dc.identifier | 122612 | nb_NO |
dc.identifier.isbn | 82-471-6916-9 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/228376 | |
dc.description.abstract | Hovedproblemstillingen i denne oppgaven har vært å finne svar på hvorfor det rurale Mak Yong- teateret kanoniseres som nasjonalteater. Hvilke krefter er det som initierer en slik kanoniseringsprosess? Altså hvilke samfunnsmessige mekanismer er det som settes i spill når en tradisjonell teaterform kanoniseres som nasjonalteater? En like viktig problemstilling som også var den som i utgangspunktet initierte forskerinteressen min for Mak Yong-teateret har vært knyttet til de ulike ”skikkelsene” til Mak Yong-teateret. Hvordan kan en og samme teaterform opptre i så forskjellige skikkelser? Hva er det som skjer med et tradisjonelt teater når det blir kanonisert som nasjonalteater og hvilke konsekvenser får det for teateret, dets publikum og aktører? | nb_NO |
dc.language | nor | nb_NO |
dc.publisher | Det historisk-filosofiske fakultet | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2005:26 | nb_NO |
dc.title | Den tapte ritus : malayisk Mak Yong-teater i transformasjon fra ruralt til nasjonalt teater | nb_NO |
dc.type | Doctoral thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 249 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Det humanistiske fakultet, Institutt for kunst og medievitenskap | nb_NO |
dc.description.degree | Dr.philos. | nb_NO |
dc.description.degree | Dr.philos. | en_GB |