Browsing Institutt for lærerutdanning by Journals "Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis"
Now showing items 1-11 of 11
-
Communication patterns in work on mathematical reasoning
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Hensikten med denne studien er å bidra med mer kunnskap om kommunikasjon mellom lærer og elever under arbeid med matematikkoppgaver som innebærer matematisk resonnering. Datamaterialet er videoopptak av matematikkundervisning ... -
Det emosjonelle interkulturelle møtet
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Denne intervjustudien drøfter hvordan internasjonal praksismobilitet i lærerutdanning kan bidra til utvikling av lærerstudenters emosjonelle og interkulturelle kompetanse. Problemstillingen tar utgangspunkt i hvordan ... -
En sakte forvandling. En kvalitativ studie av elevers erfaringer med å lære om psykisk helse i skolen
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen belyser skoleelevers erfaringer med å lære om psykisk helse i en skolekontekst. Studien bygger på kvalitative intervju med 16 elever på 9. trinn i ungdomsskolen. Funnene viser at elever som har hatt ... -
«Estetisk uke» som didaktisk design for lærerstudenters utvikling av profesjonell identitet
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Rapporten Estetiske læreprosesser i grunnskolelærerutdanningene viser at estetiske læreprosesser er lite integrert i lærerutdanningen. Vi undersøkte hvordan temauken «Estetisk uke» la til rette for hvordan lærerstudenter ... -
Exploring initial collaboration in an intervention: Creating a meeting place between educational research and educational practice
(Journal article; Peer reviewed, 2019)In the field of education, researchers have focused on the importance of achieving a com-mon understanding of school development and change of practice in collaborations with practitioners. In an attempt to ... -
The influence of improvisation activities on speaking confidence of EFL student teachers
(Peer reviewed; Journal article, 2020)The purpose of the present study was to explore the application of improvisation activities in English teacher education, specifically to investigate their influence on the student teachers’ confidence when speaking English ... -
Kritisk matematisk literacy i ein inquiry-basert kontekst på småskulesteget
(Journal article; Peer reviewed, 2020)Undersøkande og utforskande arbeidsmåtar (Inquiry-based learning, IBL) blir trekt fram som mogelege inngangar til læring der ein utviklar ei spørjande haldning og auka motivasjon. Matematisk literacy er ikkje eit veldefinert ... -
Læreres refleksjoner om læring og undervisning
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Målet med studien er å utforske kvaliteten på ungdomsskolelæreres refleksjoner i en video-stimulert refleksjonssamtale (VSR-samtale). Dette gjøres i lys av lærernes oppfatninger om læring og undervisning. En reflektert ... -
Professional orality as a special field of knowledge in teacher education – a position paper
(Journal article; Peer reviewed, 2019)An important part of teachers’ work constitutes being seen, heard and understood in communicative practice in encounters with pupils, colleagues and parents. This performative relational communication practice is a ... -
Studenter og underviseres forventning og erfaring med bruk av læringsplattformen Blackboard ved NTNU
(Peer reviewed; Journal article, 2021)I 2016 valgte Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) Blackboard (Bb) som deres nye læringsplattform (LMS – Learning Management System). I denne studien har vi undersøkt undervisere og studenters opplevelse ... -
Tolkemedierte gruppearbeid mellom elever med talt og tegnet språk
(Journal article; Peer reviewed, 2021)