Blar i Institutt for lærerutdanning på forfatter "Uthus, Marit"
-
«Det har sine omkostninger». En intervjustudie med spesialpedagoger som underviser elever med særskilte behov i en inkluderende skole.
Uthus, Marit (Journal article; Peer reviewed, 2020) -
Elevers erfaringer knyttet til å bli hørt og gitt innflytelse i PP-tjenestens sakkyndighetsarbeid
Djønne, Eline Sandvær (Master thesis, 2022)Denne studien har som formål å skaffe ny innsikt om elevers egne erfaringer knyttet til den sakkyndige utredningsprosessen i støtteinstansen PPT, hvor det i hovedsak har vært fokus på hvordan de selv opplever å bli hørt ... -
En sakte forvandling. En kvalitativ studie av elevers erfaringer med å lære om psykisk helse i skolen
Klomsten, Anne Torhild; Uthus, Marit (Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen belyser skoleelevers erfaringer med å lære om psykisk helse i en skolekontekst. Studien bygger på kvalitative intervju med 16 elever på 9. trinn i ungdomsskolen. Funnene viser at elever som har hatt ... -
Folkehelse og livsmestring i skolen. Hva sier elever om erfaringer med å bestemme selv i læringsaktiviteter? En kvalitativ intervjustudie
Uthus, Marit (Journal article; Peer reviewed, 2020)Tidligere forskning bekrefter at selvbestemmelse har betydning for elever i skolen, for deres trivsel, indre motivasjon og læringsutbytte. Denne forskningen har i hovedsak kvantitativt design, og vi vet derfor lite om ... -
Inclusive education for students with challenging behaviour: development of teachers’ beliefs and ideas for adaptations through Lesson Study
Aas, Hanne Kristin; Uthus, Marit; Løhre, Audhild (Peer reviewed; Journal article, 2023)This paper explores development in teacher beliefs and ideas for adaptations with respect to students who display challenging behaviour. These students have the same right to inclusive education as other students, but ... -
“Når jeg krangler med noen, så snakker jeg med læreren min.” - En kvalitativ studie om elevers erfaringer med inkludering og ekskludering i skolen, og lærerens rolle i inkluderingsarbeid.
Bredal-Thorsen, Mona; Solberg, Emma (Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er elevers erfaringer med inkludering (og ekskludering), og lærer-elev-relasjonens betydning for inkludering. Masteroppgaven er skrevet innenfor rammene av et samarbeidsprosjekt mellom Institutt ... -
“Når jeg krangler med noen, så snakker jeg med læreren min.” - En kvalitativ studie om elevers erfaringer med inkludering og ekskludering i skolen, og lærerens rolle i inkluderingsarbeid.
Bredal-Thorsen, Mona; Solberg, Emma (Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er elevers erfaringer med inkludering (og ekskludering), og lærer-elev-relasjonens betydning for inkludering. Masteroppgaven er skrevet innenfor rammene av et samarbeidsprosjekt mellom Institutt ... -
Verdier, engasjement og tilhørighet som drivkrefter i lærerstudenters yrkesvalg og utvilking av læreridentitet
Løhre, Audhild; Moen, Elin; Etnan, Randi; Andersen, Marit; Uthus, Marit (Peer reviewed; Journal article, 2016)Det fins lite norsk forskning om lærerstudenters motivasjon for a ̊ bli lærere. Her presenteres enkvalitativ studie der forma ̊let var a ̊ undersøke lærerstudenters motivasjon for a ̊ bli lærer, og videreundersøke om ...