• Elevers motivasjon til bruk av Nysgjerrigpermetoden 

      Andreassen, Peter Haugseth (Master thesis, 2020)
      Denne masteroppgaven undersøker mellomtrinnselevers motivasjon til Nysgjerrigpermetoden, en forenklet versjon av hypotetisk-deduktiv metode. Det er forsøkt å avdekke om elevene motiveres av denne typen arbeid, samt hvilke ...
    • Formidling av psykisk helse i naturfag. En lærebokanalyse. 

      Stalsberg, Kristine Pedersen (Master thesis, 2023)
      Psykiske helseplager øker stadig blant ungdom over hele verden. Skolen er derfor en viktig arena i utvikling av barn og unges kompetanser rundt psykisk helse, for å redusere sjansen for psykisk sykdom videre i livet. For ...
    • "Ikke ta alt for god fisk" - En kvalitativ studie om kritisk tenkning i naturfag 

      Fløtten, Inger Lise (Master thesis, 2021)
      Kritisk tenkning blir i dag fremhevet som en sentral kunnskap for oss mennesker. Den står sentralt i samfunnet, arbeidsliv og i utdanning (Lai, 2011). Dette ser vi nå etter at Fagfornyelsen kom, hvor det i overordnet del ...
    • Kontekstbasert undervisning for bærekraftig utvikling 

      Thu, Hanne Valde (Master thesis, 2022)
      Utdanning står sentralt i arbeidet med å utvikle barn og unges kompetanser slik at de kan leve bærekraftige liv. For å sikre en bærekraftig utvikling er det nødvendig å utvikle både kunnskaper, holdninger og handlinger ...
    • Praktisk arbeids påvirkning på elevenes motivasjon 

      Langmo, Siri. (Master thesis, 2022)
      Denne masteroppgaven har som formål å undersøke hvilken påvirkning gjennomføring av praktisk arbeid har på ungdomsskoleelevers motivasjon i naturfag. Oppgaven skal besvare problemstillingen “Hvordan opplever naturfagslærere ...
    • Rollen som holdningsskapende lærer - "Man skal jo ikke indoktrinere elevene heller" 

      Andrine Skorgen (Master thesis, 2021)
      Bærekraftig utvikling er et begrep som har vært politisk aktuelt siden 1980-tallet. Over tid har begrepet endret seg både i innhold og i utbredelse, og det blir brukt av en rekke aktører etter ulike formål. Både med hensyn ...