Blar i Institutt for lærerutdanning på forfatter "Febri, Maria I. M."
-
Elevers motivasjon til bruk av Nysgjerrigpermetoden
Andreassen, Peter Haugseth (Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven undersøker mellomtrinnselevers motivasjon til Nysgjerrigpermetoden, en forenklet versjon av hypotetisk-deduktiv metode. Det er forsøkt å avdekke om elevene motiveres av denne typen arbeid, samt hvilke ... -
Formidling av psykisk helse i naturfag. En lærebokanalyse.
Stalsberg, Kristine Pedersen (Master thesis, 2023)Psykiske helseplager øker stadig blant ungdom over hele verden. Skolen er derfor en viktig arena i utvikling av barn og unges kompetanser rundt psykisk helse, for å redusere sjansen for psykisk sykdom videre i livet. For ... -
"Ikke ta alt for god fisk" - En kvalitativ studie om kritisk tenkning i naturfag
Fløtten, Inger Lise (Master thesis, 2021)Kritisk tenkning blir i dag fremhevet som en sentral kunnskap for oss mennesker. Den står sentralt i samfunnet, arbeidsliv og i utdanning (Lai, 2011). Dette ser vi nå etter at Fagfornyelsen kom, hvor det i overordnet del ... -
Kontekstbasert undervisning for bærekraftig utvikling
Thu, Hanne Valde (Master thesis, 2022)Utdanning står sentralt i arbeidet med å utvikle barn og unges kompetanser slik at de kan leve bærekraftige liv. For å sikre en bærekraftig utvikling er det nødvendig å utvikle både kunnskaper, holdninger og handlinger ... -
Praktisk arbeids påvirkning på elevenes motivasjon
Langmo, Siri. (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har som formål å undersøke hvilken påvirkning gjennomføring av praktisk arbeid har på ungdomsskoleelevers motivasjon i naturfag. Oppgaven skal besvare problemstillingen “Hvordan opplever naturfagslærere ... -
Rollen som holdningsskapende lærer - "Man skal jo ikke indoktrinere elevene heller"
Andrine Skorgen (Master thesis, 2021)Bærekraftig utvikling er et begrep som har vært politisk aktuelt siden 1980-tallet. Over tid har begrepet endret seg både i innhold og i utbredelse, og det blir brukt av en rekke aktører etter ulike formål. Både med hensyn ...