Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på forfatter "Chahboun, Sobh"
-
The changing faces of autism: The fluctuating international diagnostic criteria and the resulting inclusion and exclusion—A Norwegian perspective
Chahboun, Sobh; Stenseng, Frode; Page, Alexander Gamst (Peer reviewed; Journal article, 2022)The common understanding of autism spectrum disorders (ASD) has gone through a number of permutations since the first description in 1943. Throughout these shifting understandings, there have been a number of behaviors and ... -
«Du må prøve å få en relasjon til barnet før du begynner å stille de vanskelige spørsmålene» Styrken i relasjoner: En kvalitativ studie av barnehageansattes opplevelser av å støtte barn med utagerende atferd gjennom relasjonsbygging
Krogstad, Sofie Camilla (Master thesis, 2023)Barnehagen er en arena der alle barn skal oppleve støtte og omsorg. Barnehageansatte er med på å konstruere denne arenaen, blant annet gjennom relasjonsbygging. Barnehageansatte skal ikke bare bidra til barna opplever ... -
Extending the field of extended language: A literature review on figurative language processing in neurodevelopmental disorders
Chahboun, Sobh; Kvello, Øyvind; Page, Alexander (Peer reviewed; Journal article, 2021)Figurative and extended uses of language are nonliteral utterances such as irony, sarcasm, and idioms and comprise a core part of social interaction. Children with typical development (TD) show a progressive adultlike ... -
"Hadde vi bare forstått" Språk- og kommunkasjonsvansker ved autismespekterforstyrrelser
Rongen, Tora Olavsdatter (Master thesis, 2022)Individer med autismespekterforstyrrelse (ASF) utvikler oftere sosiale, skolerelaterte, emosjonelle, atferdsrelaterte eller psykiske vansker enn resten av befolkningen (Lundström et al., 2011; Ottem & Lian, 2008; Saito et ... -
Hvorfor skal jeg alltid tåle så mye?
Sørløkk, Kristine; Berg, Ane Dorthe (Master thesis, 2023)Denne studien er avgrenset til å sette søkelys på hvilke erfaringer spesialpedagoger har om forebygging av skolevegringsatferd hos barn og unge med autismespekterforstyrrelse i skolen. Studien har som mål å besvare følgende ... -
Hvorfor skal jeg alltid tåle så mye?
Berg, Ane Dorthe; Sørløkk, Kristine (Master thesis, 2023)Denne studien er avgrenset til å sette søkelys på hvilke erfaringer spesialpedagoger har om forebygging av skolevegringsatferd hos barn og unge med autismespekterforstyrrelse i skolen. Studien har som mål å besvare følgende ...