Browsing Institutt for sosialt arbeid by Author "Ytterhus, Borgunn"
Now showing items 1-14 of 14
-
Barn i barnebolig - hverdagsliv og trivsel: En observasjonsstudie
Fylkesnes, Ingunn (Master thesis, 2014)Funksjonshemmede barn som bor i barnebolig representerer en gruppe mennesker som i Norge ikke har kommet til orde i forhold til hvordan de opplever sin hverdag. Tidligere forskning har hentet informasjon fra foresatte, ... -
Barn med samspillsvansker og ansattes dilemma relatert til retten til medvirkning i barnehagen
Åmot, Ingvild (Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2014:341, Doctoral thesis, 2014)Dette er en artikkelbasert avhandling. Målet med forskningen har vært å utforske mulige dilemma relatert til ansattes mandat og erfaringer i barnehagen i arbeid med barn med samspillsvansker og medvirkning.Datamaterialet ... -
Barns rettigheter ved opphold somatiske barneavdelinger - ivaretas disse? - en kvalitativ studie av helsepersonells opplevelse
Flormælen, Dordi Elisabeth (Master thesis, 2016)Det har i de senere år vært stadig større fokus på pasienters rettigheter i møte med helsevesenet. Vi fikk i 1999 en egen lov; i dag kalt pasient- og brukerrettighetsloven, hvor disse rettighetene var nedfelt. Loven har ... -
Being present in a good way: Interpreters’ reflections on working in staff- and workplace interpreting in Norway
Evans-Jordan, Sarah (Master thesis, 2014)Undersøkelsen som denne oppgaven bygger på har til hensikt å belyse ordningen Tolk på arbeidsplass (TPA), hvor tegnspråklige døve arbeidstakere har rett til tolk på sine arbeidsplasser. Undersøkelsen består av kvalitative ... -
"De setter karakter på hvor flink jeg er med min egen kropp" - En kvalitativ studie av jenters opplevelser med kroppsøvingsfaget i videregående skole
Ulvestad, Siri Sætre (Master thesis, 2016)Formålet med denne studien er å belyse hvordan jenter på yrkesfaglige utdanningsprogram opplever kroppsøvingsfaget i skolen. Bakgrunnen for studien er blant annet at statistikk viser at gjennomsnittskarakteren i kroppsøvingsfaget ... -
Deaf and hearing high-school students' expectations for the role of educational sign-language interpreter
Berge, Sigrid Slettebakk; Ytterhus, Borgunn (Peer reviewed; Journal article, 2015)This article focuses on the role of the educational interpreter as seen from the student’s perspective. Based on a classroom study conducted in Norway, it presents an analysis of interviews with highschool students who ... -
Det er jo tilrettelagt for at de skal mestre
Brekke, Unni Elise Gulbrandsen (Master thesis, 2018)Mennesker med utviklingshemming har et mindre variert idretts- og fritidstilbud enn resten av befolkningen. De deltar også mindre sammen med jevnaldrende og oftere i egne tilbud. De opplever flere barrierer til deltakelse, ... -
Disability leisure: in what kind of activities, and when and how do youths with intellectual disabilities participate?
Melbøe, Line; Ytterhus, Borgunn (Journal article; Peer reviewed, 2016)The article examines what kind of activities youths with intellectual disabilities participate in during their leisure time, and when and how they participate. The analysis is based on qualitative interviews of 10 youths ... -
En hjelpende labb : en kvalitativ studie om bruk av servicehund for kvinner med funksjonsnedsettelse
Eliasson, Martine (Master thesis, 2018)Bakgrunn: Servicehunder er utprøvd som ett av flere tiltak for å styrke selvstendigheten og funksjonen til personer med ulike funksjonsnedsettelser. Denne masterstudien belyser betydningsfulle forhold ved bruk av servicehund ... -
“Når det nære blir en utfordring”: En kvalitativ intervjustudie av opplevelsesaspekter ved emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse
Sæther, Liv Hanne Blix (Master thesis, 2011)Problemstilling: Hva opplever mennesker med emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse (EUP) som godt eller problematisk i forhold til nære relasjoner i sitt sosiale nettverk? Når og hvordan erfares dette”? En kvalitativ ... -
Representations of Disability within Occupational Therapy Literature – A discourse analysis
Eerola, Malin Caroline (Master thesis, 2012)The aim of this thesis is to explore what understandings of disability are evident in the literature used at Bachelor programs in Occupational Therapy in Norway. A therapist’s understanding of disability can be assumed to ... -
Selv om jeg ikke følte meg rolig inni: En kvalitativ studie om hjemmesykepleieres følelsesmessige utfordringer
Eilertsen, Ingrid (Master thesis, 2013)Sykepleieres følelser blir betegnet som viktig for omsorgsarbeidet. Følelser påvirker sykepleieres forståelse av pasienten og hans eller hennes opplevelse av egen sykdom, skade eller lyte. Sykepleieres følelser i omsorgsarbeidet ... -
Sosiale relasjoner og narrativer blant personer med psykiske lidelser i en miljøterapeutisk kontekst - sammen skapes mening i hverdagen
Ulfseth, Lena A. (Doctoral thesis at NTNU;2016:127, Doctoral thesis, 2016)Avhandlingens tema er sosiale relasjoner blant personer med psykiske lidelser i en miljøterapeutisk kontekst. Bakgrunnen for temaet er at sosiale relasjoner anses som avgjørende for menneskets helse, samtidig som relasjoner ... -
Tolkemediert undervisning for tegnspråklige elever i videregående skole: En analyse av undervisningstolkers rollesett
Berge, Sigrid Slettebakk (Doctoral theses at NTNU;2016:195, Doctoral thesis, 2016)Avhandlingen belyser faglig og sosial inkludering av tegnspråklige elever i tolkemediert undervisning i videregående skole, med et særskilt fokus på undervisningstolkens rollesett og hvilket ansvar de tar og ikke tar i ...