Blar i Institutt for geografi på tittel
Viser treff 386-405 av 1119
-
«Genialt planlagt?» Drabantbyen som hjem i spennet mellom boligfaglige idealer og levde landskap
(Doctoral thesis at NTNU;2015:54, Doctoral thesis, 2015)This thesis is an analysis of the gap between experts’ ideas about what the Norwegian housing estate offers as landscape and home, particularly among architects, urban planners, and politicians, and estate residents’ ... -
Genredigering i naturforvaltning i Norge, og hvordan genredigeringen blir brukt på organismer for å tilpasse dem geografiske forhold.
(Bachelor thesis, 2024)Denne bacheloroppgaven utforsker anvendelsen av genredigeringsteknologier i naturforvaltning i Norge, med et spesielt fokus på tilpasning av organismer til geografiske forhold. Oppgaven diskuterer også de etiske og ... -
Gentrifying the African Landscape: The Performance and Powers of for-Profit Conservation on Southern Kenya’s Conservancy Frontier
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Across eastern and southern Africa, conservation landscapes increasingly extend far beyond the boundaries of government-owned protected areas. Several countries have now granted full legal recognition to various types of ... -
Geofag i den videregående skolen: En kartlegging av fagets undervisningspraksis og status
(Master thesis, 2013)In 2007 the subject Geosciences was introduced in the Norwegian upper secondary education. Geosciences is concerned with the basic elements of natural environments, such as bedrock, loose masses, air and water. These ... -
Geoforskning
(Master thesis, 2019)Ett av hovedområdene i læreplanen for geofag 1 er geoforskning, som omhandler utforsking av geofaglige forhold i et område utenfor Skandinavia. Tidligere undersøkelser viser at få geofaglærere føler at de mestrer dette. ... -
Geografi er mer enn bare fakta om verden : en studie av hvordan geografi kan være et holdningsskapende fag i skolen
(Master thesis, 2017)Problemstillingen for denne oppgaven er «Hvordan kan man ivareta geografi som et holdningsskapende fag, og hvilke utfordringer kan knyttes til dette?» For å finne svar på dette har jeg intervjuet 5 lærere, testet ut et ... -
Geografi i samfunnsfaget : på tide med en kompetanseheving? : en undersøkelse av samfunnsfaglæreres behov for utdanningstilbud i geografi på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2016)In Lower secondary school, geography, history and social studies are integrated into one course, where the subjects are supposed to be equally weighted with the same number of classroom hours. However, various studies have ... -
Geografi i tekst og bilde: En studie av geografibøker for ungdomsskolen fra Norge, Sverige, Danmark og Finland
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2009:214, Doctoral thesis, 2009) -
Geografi i ungdomsskolen
(Master thesis, 2015)Geography is not an independent subject in the Norwegian junior high school. It is integrated with history and social studies in a joint subject. This means that all three subjects have to share the amount of time the joint ... -
Geografi: kart og sånn?: En undersøkelse av elevers oppfatninger av faget
(Master thesis, 2012)This thesis examines pupils’ perceptions of geography. A common perception is that geography’s key concepts are maps and encyclopedic knowledge of other people and places. For those who have not studied geography, others' ... -
Geografiens status i samfunnsfaget: En studie av geografiens status blant samfunnsfagslærere på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2023)I samfunnsfaget på ungdomstrinnet inkluderes hovedsakelig tre fagdisipliner: Samfunnskunnskap, Geografi og Historie. Innføringen av nye læreplaner har historisk betydelig endret på hvordan fagdisiplinene i samfunnsfaget ... -
Geografifagets rolle for undervisning av bærekraftig utvikling på videregående skole
(Master thesis, 2024)Bærekraftig utvikling har med god grunn blitt et sentralt tema i den nye læreplanen, Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Dette er et tema som vil gi elevene relevant kompetanse for å møte både dagens og fremtidens utfordringer. ... -
Geografiske variasjoner i tilgang til aktivitets- og servicefunksjoner: Ekspertvurdert versus individvurdert stedskvalitet i Ski tettstedsområde
(Master thesis, 2012)The main objective of this thesis is to map variations in expert assessments and subjective assessments of Quality-of-Place at a local level in Ski City, Norway. Previous studies on Quality-of-Place have identified an ... -
Geographical and Social Inequalities in Health and Health Behaviour in the Nord-Trøndelag Health Study(HUNT)
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2010:213, Doctoral thesis, 2010)Health and health behaviour varies both socially and geographically and individuals may experience different degrees of health according to their socioeconomic position and where they live. The fact that health varies ... -
Geographical information processing: Towards transparent statistical mapping
(Doctoral thesis, 2002) -
Geographical versus social displacement: the politics of return and post-war recovery in Northern Uganda
(Journal article; Peer reviewed, 2018)The civil war in Northern Uganda in the period 1986–2006 fundamentally altered former ways of life and created diverse and complex needs. Protracted conflict and displacement create, reveal, and enforce vulnerability, which ... -
Geographies of Body Politics: Women Negotiating Machismo in Guatemala
(Master thesis, 2012)This thesis is a study of gender based violence (GBV) in Guatemala, and seeks to examine how male violence towards women can be seen as manifestations of machismo. Machismo is recognized as a set of Latin American ... -
Geographies of wellbeing and place attachment: Revisiting urban-rural migrants
(Peer reviewed; Journal article, 2020)There is a notable lack of attention to the post-migration everyday lives of rural idyll seekers. Do they find the good life in the countryside? The overall purpose of the article is to contribute to filling this research ... -
Geography in the Norwegian junior high school : en studie av geografifaget på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2015)Geography is not an independent subject in the Norwegian junior high school. It is integrated with history and social studies in a joint subject. This means that all three subjects have to share the amount of time the joint ... -
Geography, Law and the Emotions of Property: Property Enactment on Norwegian Smallholdings
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2009:263, Doctoral thesis, 2009)This PhD study addresses property enactment on Norwegian smallholdings. It argues that socio-spatial relationships between people and property might be more important in owners’ decision-making than often assumed in legal ...