Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tidsskrift "Nordic Journal of Literacy Research"
Viser treff 1-11 av 11
-
Aspekt som analytisk tilnærming til utforskende elevtekster
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Når elever blir bedt om å utforske noe i en skriveoppgave kommer det til syne en spenning mellom det utforskende som prosess eller produkt: En utforskende tekst (som tekstlig produkt) og en utforskende aktivitet (prosess) ... -
Bridging intersecting literacy practices in a 6th grade iPad classroom
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This article discusses youth’s new literacy practices emerging from their out-of-school experiences (e.g. gaming, blogging, and producing music- and game walkthrough videos), and shows examples of how these practices ... -
Forhandling om tekst og kontekst. En studie av 7. trinns-elevers meningsforhandling i intendert utforskende gruppesamtaler
(Journal article; Peer reviewed, 2021)Denne artikkelen undersøker hvordan et utvalg elever forhandler om mening i gruppesamtaler i norskfaget. Materialet er hentet fra en kasusstudie i en klasse der det ble gjennomført et ti-ukers undervisningsforløp med mål ... -
Functional Writing in the Primary Years: Protocol for a Mixed-Methods Writing Intervention Study
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This protocol article describes the project Functional Writing in the Primary Years, which received funding in late 2018 and was started in August 2019. The Functional Writing in Primary School (FUS) project aims to increase ... -
Hva skjer når lærere benytter pedagogiske ressurser anbefalt av utdanningsmyndighetene? - En komparativ kasusstudie av hvordan to lærere iscenesetter en pedagogisk ressurs utviklet til «Ungdomstrinn i utvikling»
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Det er en trend i norsk utdanningspolitikk at myndighetene bidrar til utviklingen av pedagogiske ressurser som lærere blir oppfordret til å benytte i den hensikt å gjøre undervisningen bedre. I denne studien undersøker jeg ... -
Juridisk literacy i skolen. Ikke-juristers lovtekstlesing og rettsanvendelse
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Lovtekster regulerer viktige samfunnsområder, og anvendes som verktøy for å utøve skjønn og ta avgjørelser i ulike virksomheter. Artikkelen undersøker hvordan opplæringslova (Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa) ... -
Kart- og stedstegning som litterær respons
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Artikkelen er en komparativ analyse av 38 kart- og stedstegninger laget av fjerdeklassinger i for- bindelse med to separate litteratur-intervensjoner med utforskende undervisningsdesign. Med utgangspunkt i litteraturgeografiske ... -
Mottakerinstansen i skoleskriving - en studie av skriveoppgaver fra Normprosjektet
(Journal article; Peer reviewed, 2019)I denne artikkelen tematiserer vi mottakerinstansen i skoleskriving, og hvordan denne realiseres i oppgaveformuleringer designet av lærere. Studien tar utgangspunkt i et oppgavemateriale fra Normprosjektet, hentet fra 3. ... -
Risikotrekk og skjulte kvalitetar i elevtekstar
(Journal article; Peer reviewed, 2016-02)Denne artikkelen undersøker ein elevtekst frå dei nasjonale utvalsprøvene i skriving som ei rekkje ekspertvurderarar har bedømt svært ulikt. Formålet med analysen er å avdekke vurderingsområde som kan vere krevjande å ... -
Skriving i naturfag : En analyse av nettbaserte undervisningsressurser fra to nasjonale sentre
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen er basert på en studie av et utvalg ressurser om skriving i naturfag, hentet fra nettsidene til Skrivesenteret og Naturfagsenteret. I Læreplanverket for Kunnskapsløftet inngår skriving som grunnleggende ... -
Å bevege seg i og gjennom tekster. Skjønnlitterær lesing i tverrfaglig undervisning om rovdyr på mellomtrinnet
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Artikkelen drøfter hvilken rolle lesing av skjønnlitteratur kan spille i et tverrfaglig undervisningsopplegg om rovdyr. Det empiriske materialet består av gruppesamtaler med elever på mellomtrinnet som har lest to ...