Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på forfatter "Gabriel, Ute"
-
Connections between grammatical gender and occupational gender stereotypes
Kim, Jonathan D. (Doctoral theses at NTNU;2020:62, Doctoral thesis, 2020)The intention behind this thesis was to expand knowledge of how language structures affect stereotyped beliefs. More specifically, it examined how linguistic differences between languages affected the interactions between ... -
Det Japanske Selvet: En Kvalitativ Studie av den Japanske Selvoppfattelsen, Japansk Selvtillit og Sammenhengen mellom Kultur og Individ
Bærland, Karl Gunnar (Master thesis, 2011)Dette er en kulturpsykologisk studie av den japanske selvoppfattelsen og forholdet mellom kultur og individ. Den tar for seg hvordan japanere ser på seg selv i sammenheng med andre mennesker, samt japanernes forhold til ... -
Effect of response set-up and task design on response times
Aune, Martine (Master thesis, 2017)This thesis utilised an experiment originally developed and applied by a research project investigating gender representations of readers and listeners in Norwegian, Finnish and French” (funded by NFR, FriPro project nr. ... -
En empirisk undersøkelse av self-monitoring i Norge og Kina
Sjøberg, Guro Hoel (Master thesis, 2013)Hensikten med denne studien var å undersøke forskjeller mellom Norge og Kina med tanke på self-monitoring. Self-monitoring er i hvilken grad man har evner til og ønsker å overvåke og kontrollere egen atferd, og om man ... -
Exploring the onset of a male-biased interpretation of masculine generics among French speaking kindergarten children
Gygax, Pascal M.; Schoenhals, Lucie; Levy, Arik; Luethold, Patrick; Gabriel, Ute (Journal article; Peer reviewed, 2019)In French, and other gender marked languages, there are two ways to interpret a grammatical masculine form when used to refer to social roles or occupations [e.g., les magiciens (the magiciansmasculine)]. It can refer to ... -
Gauging the impact of gender grammaticization in different languages: Application of a linguistic-visual paradigm
Sato, Sayaka; Gygax, Pascal M.; Gabriel, Ute (Journal article; Peer reviewed, 2016)Employing a linguistic-visual paradigm, we investigated whether the grammaticization of 079 080 gender information impacts readers’ gender representations. French and German were taken as comparative languages, taking into ... -
Gender, Culture, and Higher Education
Khan, Zunaira (Master thesis, 2023)Mer utviklete og likestilte land viser mer kjønnssegregering når det gjelder kjønnsstereotype yrker sammenlignet med land som er mindre likestilte. Norge er et slikt land. Likevel har asiatisk-norske innvandrere vist ... -
Kraften i å tro på seg selv: en eksperimentell undersøkelse om elevers kjønn, yrkesinteresse og mestringstro
Taraldsen, Jonette (Master thesis, 2023)Arbeidsmarkedet i Norge i dag er svært kjønnsdelt, noe som medfører en rekke problemer. For å få et mindre kjønnsdelt arbeidsmarked er det behov for forskning som forsøker å forstå kjønnsforskjeller i yrkesinteresse. Med ... -
The masculine bias in fully gendered languages and ways to avoid it: A study on gender neutral forms in Québec and Swiss French
Kim, Jonathan; Angst, Sarah; Gygax, Pascal; Gabriel, Ute; Zufferey, Sandrine (Journal article; Peer reviewed, 2022)The extent to which gender neutral and gendered nouns impact differently upon native French speakers’ gender representations was examined through a yes-no forced choice task. Swiss (Experiment 1) and Québec (Experiment 2) ... -
Media som sosialiseringsagent : en deskriptiv analyse av hvordan NRKs barnerettet tv har bidratt til mindre stigmatisering av dialekter
Sagdahl, Marthe (Master thesis, 2018)Forskning på hvordan språk er fremstilt på barne-tv filmer/serier har funnet at karakterer bygger på eksisterende holdninger og dialektstereotypier en finner i samfunnet. Videre har forskning uttrykt bekymring på hvordan ... -
Neutralising linguistic sexism: Promising but cumbersome?
Gabriel, Ute; Gygax, Pascal M.; Kuhn, Elisabeth Angela (Journal article; Peer reviewed, 2018)The generic use of grammatically (or lexically) gender-marked nouns and pronouns (GM) to refer to women and men in Indo-European languages has been criticised as gender-asymmetric since the 1970s. Two main strategies for ... -
Norge, et land for alle?: En teoretisk fremstilling av hvordan skriftlig medieinnhold kan påvirke oppbyggingen av biidentitetsintegrering hos innvandrere
Strompedal, Linda Marie (Master thesis, 2012)I løpet av 2010 fikk ca 11 000 personer innvilget norsk statsborgerskap. Studier viser at i overkant av 11 % av den norske befolkningen hadde innvandrerbakgrunn i 2010. Til tross for dette økende mangfoldet, viser en rapport ... -
''Ordet fanger'' : en teoretisk undersøkelse av behovet for psykolingvistisk nyansering av holdningskonstruktet
Pettersen, Stine; Wiken, David (Master thesis, 2018)Scholars argue over the significance of language in social cognitive representation. Holtgraves and Kashima (2008) take the stance of language being underrepresented in this domain. Moreover, they advocate a dichotomy ... -
Prefererte refereringer på norsk : pronomenbruk på kjønnsroller
Tran, Thomas Cuong (Master thesis, 2018)Denne studien ønsket å undersøke hvor frekvent pronomen ble produsert hos talere på norsk når referentene var av samme/ulike kjønn, i samme/ulike situasjon og om når referentene var av (det denne studien kategoriserte) som ... -
Selvmonitorering og selvkonseptsklarhet – forholdet mellom den pragmatiske og den prinsipielle selvoppfattelse
Micaelsen, Tony Hallan (Master thesis, 2012)Mennesker er sosiale vesener som på mange måter tilpasser seg gitte situasjoner for å passe best mulig inn. Vi går alle inn for å inntrykksforvalte og selvpresentere oss selv på den mest ønskverdige måten. Enten det er ... -
Speech vs. reading comprehension: an explorative study of gender representations in Norwegian
Gabriel, Ute; Behne, Dawn Marie; Gygax, Pascal M. (Journal article; Peer reviewed, 2017)As research on the construction of a mental representation of referent gender in speech comprehension is scarce, this study examined whether factors identified in reading comprehension exert similar influence in speech ... -
Strategies That Affect Individuals’ Gender-Fair Language Use
Kuhn, Elisabeth Angela (Doctoral theses at NTNU;2021:291, Doctoral thesis, 2021)Language reproduces and produces gender and reality, hence plays a significant role in pursuing an equitable society without discrimination based on gender categories. The promotion of gender-fair language through feminization ... -
Testing the effectiveness of the Internet-based instrument PsyToolkit: A comparison between web-based (PsyToolkit) and lab-based (E-Prime 3.0) measurements of response choice and response time in a complex psycholinguistic task
Kim, Jonathan D.; Gabriel, Ute; Gygax, Pascal (Journal article; Peer reviewed, 2019)To test the effectiveness of the Internet-based instrument PsyToolkit for use with complex choice tasks, a replicability study was conducted wherein an existing psycholinguistic paradigm was utilised to compare results ... -
The Bilingual Self-Esteem - A theoretical analysis of immigrant students and the Norwegian school system
Hewton, Esi (Master thesis, 2017)Research indicates that bilingual students are often at risk of academic underachievement. This study took to investigate this further by examining bilingual students’ motivation in relation to their academic achievement, ... -
Ungdommers sosial tilhørighet i et kjønnsdelt arbeidsmarked: en eksperimentell studie om betydningen av yrkesmessige kjønnsstereotypier og sosial tilhørighet på yrkesinteresse
Borgen, Ragnhild. (Master thesis, 2023)Sammendrag Yrkesmessige kjønnsstereotypier og sosial tilhørighet kan være mulige faktorer på hvorfor arbeidsmarkedet i Norge er kjønnssegregerte. Sosial tilhørighetens og kjønnsstereotypienes innvirkning på interesse har ...