Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 5482-5501 av 14016
-
Hva skal til for å bli ansatt i dag?
(Master thesis, 2020)Denne studien har som formål å danne et bilde av hvem som er ansettbar i år 2020. Innholdsanalyse blir brukt som metode i denne studien og gjennom analyse av 70 stillingsannonser innen ulike yrkesgrupper blir det funnet ... -
Hva skaper jobbnærvær og produktive ansatte?: En undersøkelse av organisatoriske og psykologiske faktorer som påvirker jobbnærvær og produktivitet i en stor engrosbedrift
(Master thesis, 2012)Denne oppgaven presenterer resultatene av en spørreskjema- og registerinnsamlingsundersøkelse med 226 deltakere gjennomført ved en engrosbedrift i Norge i 2010. Målet var å undersøke og forklare hvilke faktorer som predikerer ... -
Hva skjedde med teknologi i skolen?: En studie av læreres erfaringer med teknologi og design i grunnskolen
(Master thesis, 2011)I læreplanen for Kunnskapsløftet fra 2006 ble teknologi og design innført som flerfaglig emne i naturfag, kunst og håndverk og matematikk. Denne studien omhandler læreres implementering av fagområdet i undervisningen. Den ... -
Hva skjer i øyeblikkene som bygger kunnskaper? : en materiell-diskursiv studie
(Master thesis, 2016)Jeg har i dette studie vært opptatt av, i et mikroperspektiv, å få innsikt i hva som skjer i øyeblikkene som bygger kunnskaper i barnehagen. Gjennom egen praksis og videoopptak i barnehagerommet, har jeg vært nysgjerrig ... -
Hva skjer med norsk friluftsliv?: En studie av utviklingstrekk i norsk friluftsliv 1970-2004
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2008:289, Doctoral thesis, 2008) -
Hva skjer når lærere benytter pedagogiske ressurser anbefalt av utdanningsmyndighetene? - En komparativ kasusstudie av hvordan to lærere iscenesetter en pedagogisk ressurs utviklet til «Ungdomstrinn i utvikling»
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Det er en trend i norsk utdanningspolitikk at myndighetene bidrar til utviklingen av pedagogiske ressurser som lærere blir oppfordret til å benytte i den hensikt å gjøre undervisningen bedre. I denne studien undersøker jeg ... -
Hva skjer når språket ikke strekker til?
(Bachelor thesis, 2019)I følge opplæringsloven har alle elever rett på en opplæring som tilpasses den enkelte elevs evner og forutsetninger. Målet med denne studien har vært å undersøke hvilke erfaringer lærere har med å tilpasse undervisningen ... -
Hva slags betydning kan det nonverbale språket ved bruk av speiling, kongruens og aktiv lytting ha for rådgivningsrelasjonen?
(Bachelor thesis, 2020)Sammendrag Problemstilling: Hva slags betydning kan det nonverbale språket ved bruk av speiling, kongruens og aktiv lytting ha for rådgivningsrelasjonen? Metode: For å undersøke denne problemstillingen har jeg valgt å ... -
Hva slags oppfatninger har grunnskolelærere om bruk av regneark som digitalt verktøy i matematikkundervisning?
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien er å undersøke hva slags oppfatninger grunnskolelærere har om regnearkbruk i matematikkundervisning. Målet med denne oppgaven er å gi mer innsikt i læreres erfaringer, tanker og forventninger om ... -
Hva står det egentlig på Wikipedia? - En kvalitativ innholdsanalyse av artikkelpar fra Wikipdia og Store norske leksikon
(Master thesis, 2018)Wikipedia har hatt en enorm vekst siden oppstarten i 2001, og brukes av flere millioner mennesker daglig. Hvordan kan nettleksikonet fungere når hvem som helst kan skrive hva som helst? Elevene bruker nettleksikonet aktivt, ... -
"Hva tenker de andre når jeg feiler hver gang?" - En kvalitativ studie av elevers opplevelse av mestring og skam i kroppsøving i videregående skole
(Master thesis, 2020)Denne studien tar for seg skam knyttet til mestringssituasjoner i kroppsøving. Ut ifra et kjønnsdelt perspektiv, forstås elevenes atferdsmønster og opplevelser som uttrykk for skam og frykt for skam. Studien er basert på ... -
Hva tenker unge, uorganiserte ansatte i servicesektoren om fagorganisering? En kvalitativ studie fra kjøpesentre i Trondheim
(Master thesis, 2021)Dette er en studie som er gjort i forbindelse med en masteroppgave tilknyttet masterstudiet Medier, kommunikasjon og informasjonsteknologi ved NTNU. Studien tar for seg unge, uorganiserte butikkmedarbeidere som arbeider ... -
Hva trenger oppsøkende arbeidere for å lykkes i jobben? -En kvalitativ undersøkelse av feltarbeidere innen oppsøkende sosialt arbeid, og hvordan de best kan lykkes med ungdom i risiko
(Bachelor thesis, 2023)Bakgrunn: Oppgaven er basert på en kvalitativ undersøke av arbeidere innen oppsøkende tjenester i Norge, som arbeider forebyggende med ungdom i risiko for rusmisbruk, kriminalitet og utenforskap. Problemstillingen «Hva ... -
"Hva var vendepunktet for deg? Det er jeg ofte veldig interessert i" Hvordan beskriver hjelpere egne opplevelser av empatisk innlevelse i hjelperelasjoner?
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven i rådgivningsvitenskap er inspirert av livshendelser som har gitt varig form til livet mitt, og en genuin undring over menneskelig kapasitet for medfølelse og empati. Hensikten er å undersøke ... -
Hva ved foreldrekurset "Emosjonsfokusert foreldreveiledning" oppleves nyttig?
(Master thesis, 2020)Emosjonsfokusert foreldreveiledning (EFFV) er en av flere foreldrekurs der målet er å forebygge eller behandle barns psykiske lidelser. EFFV bygger på prinsipper fra emosjonsfokusert terapi, hvor kunnskap om emosjoner og ...