Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 2430-2449 av 14017
-
"Det må være forferdelig hvis en som er så intelligent og så flink egentlig skal bli ødelagt" : en kvalitativ intervjustudie av fire grunnskolelæreres oppfatning av tilpasset opplæring og hvilke utfordringer de erfarer med å gi evnerike barn en tilpasset opplæring
(Master thesis, 2015)Denne studien tar for seg grunnskolelæreres oppfatning av tilpasset opplæring for evnerike elever. Evnerike elever er en lite prioritert elevgruppe både i styringsdokumenter og i norsk faglitteratur. Tidligere forskning ... -
Det moderne barn og den fleksible barnehagen: En etnografisk studie av barnehagens hverdagsliv i lys av nyere diskurser og kommunal virkelighet
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2009:258, Doctoral thesis, 2009) -
Det moderne økonomiske livs mystiske og magiske dimensjoner. Bidrag til en mer ambisiøs økonomisk antropologi
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2005:160, Doctoral thesis, 2004) -
Det nasjonale i svenske og norske lærebøker
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en empirisk undersøkelse av fire lærebøker i samfunnsfaget for ungdomsskolen Norge, og fire lærebøker i historiefaget for högstadiet i Sverige. Målet med oppgaven er å besvare denne problemstillingen: ... -
Det norske barnevernets samarbeid med etniske minoritetsfamilier
(Bachelor thesis, 2023)Flere forskningsartikler bekrefter at etniske minoritetsfamilier er overrepresentert i det norske barnevernet. Samtidig rapporteres det at flere av disse familiene en manglende tillitt til, og et dårlig samarbeid med ... -
Det norske familieskogbruket, dets kvinnelige og mannlige skogeiere, forvaltningsaktivitet — og metaforiske forbindelser
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2008:173, Doctoral thesis, 2008) -
Det nye vi - en psykologisk analyse av mekanismene bak fellesskapsopplevelse
(Master thesis, 2011)Oppgaven har satt som mål å forsøke å se om en evolusjonspsykologisk analyse av mekanismene bak fellesskapsopplevelse kan anvendes for å forstå noen av de utfordringene som knytter seg til det å ha fellesskapsopplevelse ... -
Det relasjonelle arbeidet i rollen som kontaktlærer: En god relasjon må du ha
(Master thesis, 2013)Formålet med denne studien var å redegjøre for hvordan en kontaktlærer arbeidet for å kunne ha en god relasjon til elevene i kontaktgruppen sin. Bakgrunn for dette temaet var min interesse for relasjoner og forskning som ... -
"Det rette element": Om teater som katalysator for personlig vekst, fra fremmedfølese til integrasjon
(Master thesis, 2011)Hensikten med denne studien var å få innsikt i teaterets evne til å være en katalysator for personlig vekst hos mennesket. Gjennom et personlig engasjement for teater som verktøy innenfor rådgivningsfaget, ble målsettingen ... -
«Det setter jo stedet på kartet» : småskala stedsutviklingstiltaks betydning for forståelse av sted : Hasselvika som case
(Master thesis, 2016)På slutten av 90-tallet mistet bygda Hasselvika i Rissa kommune en viktig arbeidsplass i form av Forsvarets virksomhet på Hysnes Fort. Hasselvikas lokalbefolkning var redd for at det ville gå dårlig med stedet, og ... -
Det siste først: En innholdsanalyse av informasjonsverdien i direktedekningen av nyheter på NRK og TV2
(Master thesis, 2013)I denne oppgaven har formålet vært å finne ut om direktedekningen av nyheter egner seg bedre eller dårligere til å informere borgerne sammenliknet med tradisjonelle former for nyhetsrapportering. Studien kartlegger når og ... -
Det skal eigentleg vere på plass!
(Master thesis, 2021)Dette masterprosjektet analyserer korleis ei gruppe på fem norsklærarar på same ungdomsskule vurderer elevtekstar i fellesskap. Prosjektet blei starta etter ei eigen vurderingserfaring med vurderingsskjema og vurderingskriterier. ... -
« Det skal jo ikkje stoppe meg, fordi om eg har begynt å gå på ei pille, liksom» : Ein studie om korleis studentar med ADHD handterer læring ved høgare utdanning
(Master thesis, 2014)Denne kvalitative undersøkinga ser nærare på korleis tre studentar med ADHD erfarer utfordringar dei møter i læring ved høgare utdanning. Tre studentar med diagnosen ADHD vart intervjua i januar/februar 2014. Eg brukte ... -
"Det som er utfordringen er at vi må finne ut all ting selv" - Friedreich Ataxia; en kvalitativ undersøkelse om hvilke erfaringer tre personer med diagnosen Friedreich Ataxia har å leve med den sjeldne diagnosen i Norge?
(Master thesis, 2018)I forskning kommer det frem at personer med en sjelden diagnose får en ekstra belastning i form av diagnosens sjeldenhet, som blant annet medfører mangelfull kompetanse i nærmiljøet. I denne studien ønsker jeg å få innsyn ... -
Det som teller eller det som kan telles? Rasjonalisering som maktmiddel i arealpolitikken
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen er en situasjonsanalyse (Clarke, 2005; Clarke et al., 2018) av to jordvernsituasjoner i Trondheim og Toronto. I artikkelen identifiseres diskurser om jordvern i planprosessen «Kommuneplan Trondheim 2012-2024», ... -
Det sosialt konstruerte problembarnet
(Bachelor thesis, 2022)Barnevernsinstitusjoner med plasseringer på adferd bestemmes ut ifra barnevernsloven § 3-24 og § 3-26 reguleres av rettighetsforskriften. Et formål med disse barnevernsinstitusjonen er å sikre barnets beste og rett til ... -
Det store skrittet ut i sjø og vann
(Master thesis, 2020)Tiltak i skolen treffer alle barn. Derfor er skolen svært viktig innen svømme- og livredningsopplæring. Skolen skal bidra til at elever tilegner seg ferdigheter og kunnskap som setter dem i stand til å kunne svømme, men ...