Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 13848-13867 av 14019
-
Å bli tatt vare på og å ta vare på seg selv som hjelper
(Master thesis, 2021)De senere årene har det i norsk folkehelsearbeid vært et økt fokus på psykisk helse, livskvalitet og subjektiv trivsel. Hensikten med denne masteroppgaven har vært å utforske problemstillingen; «Hvordan opplever hjelpere ... -
Å bli til med litteraturen. En metafysisk og nevrovitenskapelig forståelse av skjønnlitteraturens virkning
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen bidrar til den litteraturdidaktiske tenkningen omkring hvilken litteratur man kan lese, hvordan man kan arbeide med litteraturen og hvorfor. Fokuset rettes mot skjønnlitteraturens potensielle virkning på ... -
Å bli uerstattelig i omsorgen og erstattelig på jobb.Mannlige lederes erfaringer med bruk av fedrekvote.
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Innføringen av fedrekvoten i Norge i 1993 førte til at flertallet av norske fedre, 90 prosent, bruker retten til permisjon. Fedre med høy inntekt er imidlertid en av gruppene som er overrepresentert blant de som ikke ... -
Å bli venn med kroppen gjennom dans - Muligheter ved somatisk dans for en positiv kroppsopplevelse hos personer med MS
(Master thesis, 2017)Denne oppgave beskriver er et forsknings og utviklingsprosjekt som i første hand undersøker prosessen en dansepedagog går igjennom i sitt utarbeidende av en didaktisk tilnærming til somatisk dans. Den tar utgangspunkt i ... -
Å bli voksen for tidlig - En litteraturstudie om barnefattigdom i Norge
(Bachelor thesis, 2020)Velferdsstaten Norge er et av verdens rikeste land med relativt små sosiale forskjeller. Det forventes derfor ikke at barnefattigdom er et problem. Relativ fattigdom er ikke et utbredt problem i Norge, men for de det gjelder ... -
Å bli voksen over natta - Tverrprofesjonelt samarbeid i overgangen til voksenlivet for ungdom med barnevernserfaring
(Bachelor thesis, 2023)Ungdom med barnevernserfaring over 18 år opplever i større grad enn jevnaldrende vansker i overgangen til voksenlivet. Samtidig er det i dag et større fokus på å skape mer helhetlige og koordinerte tjenester for de unge ... -
Å bruke alles styrker kan flytte fjell
(Master thesis, 2021)Tidligere forskning har vist at tilbakemeldingskultur har sammenheng med ansattes engasjement, jobbtilfredshet, motivasjon og kreativitet. Samtidig kan organisasjoner bruke lang tid på å skape en kultur preget av ... -
Å bruke det man lærer til å lære noe annet. En kvalitativ studie som undersøker overføringsverdi fra talentsenteret til skolen med utgangspunkt i elever med stort læringspotensial
(Master thesis, 2022)Følgende studie har til hensikt å undersøke overføringsverdien mellom talentsenteret og skolen. Oppgaven tar utgangspunkt i eksisterende og relevant litteratur om elever med stort læringspotensial, samt Vygotskys (1978) ... -
Å bruke institusjonell etnografi til å utforske hvordan en helsetjenestereform møter praksis
(Chapter, 2023)Originally developed by the Canadian sociologist Dorothy E. Smith, institutional ethnography is an approach to research that aims to explore and challenge power relations in society. In Norway and the other Nordic countries, ... -
Å bryte mønstre: Forståelse av estetikkens verdi i pedagogisk virksomhet i barnehagen
(Master thesis, 2011)Masteroppgaven ”Å bryte mønstre: Forståelse av estetikkens verdi som pedagogisk virksomhet i barnehagen” utforsker hvordan barnehageansatte forstår estetikk i relasjon til pedagogisk arbeid i barnehagen. Bakgrunnen for ... -
Å bygge bro mellom multimodalitet og lyrikk i et estetisk perspektiv. En studie av tiendeklasseelevers tolkende teksskaping.
(Master thesis, 2021)Denne studien tar sikte på å gå inn i norskfagets ryggmarg, og forsøke å bygge bro mellom feltene multimodalitet og lyrikk. Foreningen skjer både med utgangspunkt i resepsjonsestetikk og ved et estetisk kunnskapssyn. Dette ... -
Å danse med motstanden – en fenomenologisk studie av rådgiveres opplevelser med å møte konflikt ved å bruke kreative og helhetlige tilnærminger
(Master thesis, 2021)Menneskers ulikhet gir grunnlag for konflikt. Konflikt vil slik sett være uunngåelig, i en sammenflettet verden. Sosiale medier gjør mennesker mer sammenflettet enn noen gang, men mange advarer om en stadig økende polarisering. ... -
Å drikke seg til studentkompetanse. Fadderuka som ritual, forberedelse og fellesskap
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Fadderuka samler hver høst tusenvis av nye studenter i landets studiebyer, til tross for at perioden kritiseres av medier og lokalsamfunn. I denne artikkelen utforsker vi fadderukas bidrag til fellesskap og utenforskap for ... -
Å endre et destruktivt klassemiljø
(Bachelor thesis, 2019)Denne bacheloroppgaven undersøker hvordan norske ungdomsskolelærere jobber for å endre destruktive klassemiljøer. Oppgaven er en kasusstudie, basert på kvalitative intervjuer av to ungdomsskolelærere. Ved hjelp av resultatene ... -
Å falle mellom to stoler? - Et kvalitativt forskningsprosjekt om læreres opplevelse av gode grep og tiltak for faglig- og sosial utvikling i grunnkompetanseløp
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har belyst tiltak som skal gi elever tilknyttet grunnkompetanseløp et best mulig tilbud, basert på et stort tilretteleggingsbehov av opplæringen. Elevgruppen som omtales i oppgaven kan betegnes som en ... -
Å fikse på kroppen
(Master thesis, 2021)Formålet med studien var å undersøke unge menneskers oppfatninger om motivasjon for kosmetisk kirurgi og hvilken sammenheng et slikt ønske kan ha med subjektiv livskvalitet. Åtte studenter ble rekruttert via et ... -
Å finne hjem: En analyse av hjem og identitet i tegneserieromanen Et annet sted.
(Master thesis, 2020)I denne oppgaven gjør jeg en mediumspesifikk tekstanalyse av tegneserieromanen Et annet sted (2014) av Xueting Yang. Målet for oppgaven er å bidra med kunnskap om den moderne norske tegneserierlitteraturen og tegneseriens ... -
Å finne mening i det meningsløse - En kvalitativ studie av opplevelsen av mening hos ansatte i klimaorganisasjoner
(Master thesis, 2019)Climate change is our generations biggest challenge and will change every aspect of our lives. Over the last couple of decades, there has been a need to include the field of psychology in questions regarding climate change, ... -
Å flytte hjem igjen etter å ha bodd i fosterhjem: en analyse av barns selvoppfatninger og livshistorier
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2009:243, Doctoral thesis, 2009) -
Å flytte på landet : en kvalitativ studie av innflytteres opplevelse av Rauma kommune som bosted
(Master thesis, 2017)Bosettingsmønsteret i Norge er karakterisert av en overvekt av mennesker bosatt i byer og urbane områder. Trendene siden etterkrigstiden har vært preget av sterk urbanisering og en flyttestrøm fra rurale til urbane områder. ...